Achtergrond: Jaguar leerde van Porsche bij ontwikkeling F-Pace

Dat Jaguar redelijk laat zijn entree heeft gemaakt in het premium midsize SUV-segment is niet van invloed op de interesse in de F-Pace. Integendeel, het lijkt erop dat een heleboel mensen hebben gewacht op het moment dat de ‘Cat’ op de proppen zou komen met zo’n populair model. Maar er was ook een regelrecht voordeel. Automobiel Management medewerker Henny Hemmes legt uit.

Achtergrond: Jaguar leerde van Porsche bij ontwikkeling F-Pace

Dat vertelde Vehicle engineering manager Dave Shaw tijdens onze eerste rit met de F-Pace: "Wij wilden een dynamisch rijdende SUV ontwikkelen en waren al goed op weg, toen Porsche in 2014 de Macan introduceerde. Die werd toen al snel onze ‘bench mark’. Wij besloten dat onze SUV niet precies zo sportief als de Macan zou moeten zijn, maar door het bestuderen van de Porsche op alle details hebben wij veel geleerd. Wij hebben de Macan volledig gestript en hebben daardoor zo veel geleerd dat wij daardoor onze technologie en de fijnafstelling van de wielophanging konden optimaliseren. "

De FP, zoals het model intern wordt genoemd, is gebaseerd op de nieuwe aluminium architectuur die ook gebruikt wordt voor de XE en XF en waarmee het merk overgaat van staal naar lichtgewicht aluminium constructies. De nieuwe, sterke en stijve platforms kunnen ook worden gebruikt voor kleinere broertjes van de F-Pace. Dergelijke modellen kunnen we verwachten, omdat de groep immers met Land Rover goed is vertegenwoordigd in de segmenten van de grotere modellen. 
 

Nieuwe klanten

Na de wereldpremière op de IAA in Frankfurt, in september vorig jaar, genereerde de Jaguar F-Pace veel positieve publiciteit dankzij de sportieve en verfijnde styling.

Sinds december, heeft Jaguar wereldwijd al tienduizend bestellingen genoteerd, waaronder tweeduizend exemplaren van de ‘First Edition’. Dat is nogal bijzonder, omdat de klanten van de F-Pace op dat moment de auto nog niet gereden hadden.

Aldo van Troost, woordvoerder van Jaguar Nederland, zei tegen AM dat hij belangstelling voor de SUV heeft waargenomen van mensen die rijden met modellen als de BMW X3, X5 en Touring en, verrassend, ook Porsches Macan en zelfs Cayenne.

"Het was opmerkelijk dat we tijdens de open dagen voor de F-Pace er relatief veel nieuwe auto’s op ons parkeerterrein stonden", zegt Van Troost. Hij denkt dat de dit typisch klanten zijn, die niet allen nieuw zijn voor Jaguar, maar juist ook altijd het nieuwste van het nieuwste willen rijden.

Jaguar Nederland verkocht in 2012 slechts 450 auto’s, maar zag een gestage groei dankzij de F-Type, en in het bijzonder de XE die vorig jaar juni op de markt kwam. Van Troost verwacht dit jaar dat een totale omzet van meer dan 1.500 eenheden te bereiken, dus inclusief F- Pace waarvan er al 130 zijn verkocht.

Tijdens de eerste rij-impressies bewees de F-Pace het gelijk van Dave Shaw. De SUV is niet zo supersportief als de Macan, maar de wegligging is met een uitstekend uitgebalanceerd onderstel goed voorbreid op bestuurders die dynamisch willen rijden, zonder daarbij oncomfortabel te zijn.  

Jaguar 

Achtergrond: Jaguar leerde van Porsche bij ontwikkeling F-Pace - Automobielmanagement.nl

Achtergrond: Jaguar leerde van Porsche bij ontwikkeling F-Pace

Dat Jaguar redelijk laat zijn entree heeft gemaakt in het premium midsize SUV-segment is niet van invloed op de interesse in de F-Pace. Integendeel, het lijkt erop dat een heleboel mensen hebben gewacht op het moment dat de ‘Cat’ op de proppen zou komen met zo’n populair model. Maar er was ook een regelrecht voordeel. Automobiel Management medewerker Henny Hemmes legt uit.

Achtergrond: Jaguar leerde van Porsche bij ontwikkeling F-Pace

Dat vertelde Vehicle engineering manager Dave Shaw tijdens onze eerste rit met de F-Pace: "Wij wilden een dynamisch rijdende SUV ontwikkelen en waren al goed op weg, toen Porsche in 2014 de Macan introduceerde. Die werd toen al snel onze ‘bench mark’. Wij besloten dat onze SUV niet precies zo sportief als de Macan zou moeten zijn, maar door het bestuderen van de Porsche op alle details hebben wij veel geleerd. Wij hebben de Macan volledig gestript en hebben daardoor zo veel geleerd dat wij daardoor onze technologie en de fijnafstelling van de wielophanging konden optimaliseren. "

De FP, zoals het model intern wordt genoemd, is gebaseerd op de nieuwe aluminium architectuur die ook gebruikt wordt voor de XE en XF en waarmee het merk overgaat van staal naar lichtgewicht aluminium constructies. De nieuwe, sterke en stijve platforms kunnen ook worden gebruikt voor kleinere broertjes van de F-Pace. Dergelijke modellen kunnen we verwachten, omdat de groep immers met Land Rover goed is vertegenwoordigd in de segmenten van de grotere modellen. 
 

Nieuwe klanten

Na de wereldpremière op de IAA in Frankfurt, in september vorig jaar, genereerde de Jaguar F-Pace veel positieve publiciteit dankzij de sportieve en verfijnde styling.

Sinds december, heeft Jaguar wereldwijd al tienduizend bestellingen genoteerd, waaronder tweeduizend exemplaren van de ‘First Edition’. Dat is nogal bijzonder, omdat de klanten van de F-Pace op dat moment de auto nog niet gereden hadden.

Aldo van Troost, woordvoerder van Jaguar Nederland, zei tegen AM dat hij belangstelling voor de SUV heeft waargenomen van mensen die rijden met modellen als de BMW X3, X5 en Touring en, verrassend, ook Porsches Macan en zelfs Cayenne.

"Het was opmerkelijk dat we tijdens de open dagen voor de F-Pace er relatief veel nieuwe auto’s op ons parkeerterrein stonden", zegt Van Troost. Hij denkt dat de dit typisch klanten zijn, die niet allen nieuw zijn voor Jaguar, maar juist ook altijd het nieuwste van het nieuwste willen rijden.

Jaguar Nederland verkocht in 2012 slechts 450 auto’s, maar zag een gestage groei dankzij de F-Type, en in het bijzonder de XE die vorig jaar juni op de markt kwam. Van Troost verwacht dit jaar dat een totale omzet van meer dan 1.500 eenheden te bereiken, dus inclusief F- Pace waarvan er al 130 zijn verkocht.

Tijdens de eerste rij-impressies bewees de F-Pace het gelijk van Dave Shaw. De SUV is niet zo supersportief als de Macan, maar de wegligging is met een uitstekend uitgebalanceerd onderstel goed voorbreid op bestuurders die dynamisch willen rijden, zonder daarbij oncomfortabel te zijn.  

Jaguar