Franse files ook door slecht onderhoud

Het viel toch nogal mee, dit zwarte weekend. Zaterdag rond 12 uur, het ‘dieptepunt’ voor de Franse files, stond er alles bij elkaar ruim 600 kilometer, dat is 250 kilometer minder dan het record van vorig jaar. Een groot deel van die files is gewoon te wijten aan het vele verkeer maar in andere gevallen is er een andere reden: slecht onderhoud van de auto’s.

Franse files ook door slecht onderhoud

De grootste Franse pechhulp-organisatie Mondial Assistance meldde net voor het weekend dat het in de maand juli meer dan 5.000 keer in actie moest komen om een stilstaande auto weer op gang te brengen. Dat is elke tien seconden een melding, berekent de bond. In 7 van de 10 gevallen ging het om oververhitting van de motor of een storing in de elektronica, wat volgens Mondial Assistance vaak te wijten bleek aan het hete weer. "Maar als de warmte de directe aanleiding is, dan speelt slecht of zelfs gebrek aan onderhoud toch een belangrijke rol op de achtergrond.

Geen geldige APK 

Veel mensen nemen hun auto één keer per jaar mee voor een lange tocht in de hitte maar vergeten de nodige voorzorgen te nemen." Eén op de drie Franse auto’s heeft geen geldige APK, stelt Mondial Assistance, dat daarbij waarschuwt dat de eigenaar opdraait voor alle kosten – inclusief eventueel hotels e.d. – als blijkt dat een auto niet volgens de regels gecontroleerd is.

Franse files ook door slecht onderhoud - Automobielmanagement.nl

Franse files ook door slecht onderhoud

Het viel toch nogal mee, dit zwarte weekend. Zaterdag rond 12 uur, het ‘dieptepunt’ voor de Franse files, stond er alles bij elkaar ruim 600 kilometer, dat is 250 kilometer minder dan het record van vorig jaar. Een groot deel van die files is gewoon te wijten aan het vele verkeer maar in andere gevallen is er een andere reden: slecht onderhoud van de auto’s.

Franse files ook door slecht onderhoud

De grootste Franse pechhulp-organisatie Mondial Assistance meldde net voor het weekend dat het in de maand juli meer dan 5.000 keer in actie moest komen om een stilstaande auto weer op gang te brengen. Dat is elke tien seconden een melding, berekent de bond. In 7 van de 10 gevallen ging het om oververhitting van de motor of een storing in de elektronica, wat volgens Mondial Assistance vaak te wijten bleek aan het hete weer. "Maar als de warmte de directe aanleiding is, dan speelt slecht of zelfs gebrek aan onderhoud toch een belangrijke rol op de achtergrond.

Geen geldige APK 

Veel mensen nemen hun auto één keer per jaar mee voor een lange tocht in de hitte maar vergeten de nodige voorzorgen te nemen." Eén op de drie Franse auto’s heeft geen geldige APK, stelt Mondial Assistance, dat daarbij waarschuwt dat de eigenaar opdraait voor alle kosten – inclusief eventueel hotels e.d. – als blijkt dat een auto niet volgens de regels gecontroleerd is.