Column Toralt Deinum: Vijf voor Volvo

Audi viert momenteel de veertigste verjaardag van haar vijfcilinder motor. We kennen deze krachtbron nu vooral van de RS uitvoering van de A3 en van de TT. Een sportieve motor dus, maar bij zijn debuut was het een bouwsteen voor de premiumambities van Audi: de 100 werd er mee getransformeerd tot een serieus alternatief voor de Mercedes-Benz 230E.

Column Toralt Deinum: Vijf voor Volvo

Later volgde een turboversie en dacht het merk uit Ingolstadt menig zescilinder concurrent te kunnen verslaan. Wat, ere wie ere toekomt, ook zo was.

In de jaren negentig verflauwde de belangstelling van Audi voor haar 5-pitter wat. Het merk was inmiddels rijk genoeg om een eigen V6 te ontwikkelen en dat is toch meer ‘premium’ dan een extra cilinder aan een VW blok hangen. Desondanks verdween de vijfcilinder niet uit ons straatbeeld, integendeel: Volvo introduceerde in 1991 de 850 GLT, met als gevolg dat de karakteristieke roffel van dit type krachtbron een nieuwe impuls kreeg.

Volvo had de vijfcilinder, anders dan Audi indertijd, niet nodig om meer premium te worden. Het merk leverden immers al de 760. Maar als de PV444 de eerste belangrijke koerswending van Volvo was, dan werd met de 850 GLT de tweede omslag ingeluid. De auto’s van het Zweedse merk waren altijd al lekker en veilig om in te zitten, maar nu waren ze ook een genot om mee te rijden.

Helaas komt aan alles een eind. Ook in de autowereld geldt het levenswet ‘survival of the fittest’. En Volvo denkt dat alleen te kunnen doen als zij zich concentreert op viercilinder motoren. De boekhouders zullen het merk gelijk geven en hybride techniek is tegenwoordig een mooi lapmiddel om gebrek aan volume te maskeren, maar toch: het oor wil ook wat. Zeker in een premiumproduct.

Ik pleit daarom voor eerherstel van de vijfcilindermotor bij Volvo. Wie een 4-pitter met elektrische assistentie wil, koopt een Prius. En voor een geblazen 2.0 liter kan je tegenwoordig ook bij Kia terecht. Van Volvo verwacht ik meer. En ik ben niet de enige als ik het gemopper in buitenlandse testrecensies over de gebrekkige loopcultuur van de S90 of XC90 lees.

Volvo heeft een aantal zware, zure jaren achter de rug, maar nu is het tijd voor het zoet: een uitbreiding van het gamma waar misschien niet al het brood wordt verdiend, maar dat eerder een lekker stuk beleg is. En bij Volvo is dat een nieuwe 2.5 liter vijfcilinder.

Reacties

Helemaal mee eens, mis het geluid nog elke dag na inruil van mijn laatste V70 met 5 cylinder motor.

Geplaatst door: D.J. Oude Elferink op

Geweldig dit artikel te lezen. Volledig mee eens. Gelukkig geniet ik volop van mijn C 70 met 2.4 T 5 pitter. Heerlijk.

Geplaatst door: Kees J. Leunis op

jaren geleden had ik een 850 automaat met 170 pk. Ik had altijd een glimlach op mijn gezicht in mijn vierkante bak. Heerlijk die 5 cilinder.

Geplaatst door: Jerry op

De oude 5 cil’s klonken echt top. Mijn XC90 heeft moeite met het gewicht en qua geluid al veel minder. Echter de nieuwe XC90 (prachtige opvolger) klinkt echt als een grasmaaier.

Geplaatst door: Johan Schoenmaker op
Column Toralt Deinum: Vijf voor Volvo - Automobielmanagement.nl

Column Toralt Deinum: Vijf voor Volvo

Audi viert momenteel de veertigste verjaardag van haar vijfcilinder motor. We kennen deze krachtbron nu vooral van de RS uitvoering van de A3 en van de TT. Een sportieve motor dus, maar bij zijn debuut was het een bouwsteen voor de premiumambities van Audi: de 100 werd er mee getransformeerd tot een serieus alternatief voor de Mercedes-Benz 230E.

Column Toralt Deinum: Vijf voor Volvo

Later volgde een turboversie en dacht het merk uit Ingolstadt menig zescilinder concurrent te kunnen verslaan. Wat, ere wie ere toekomt, ook zo was.

In de jaren negentig verflauwde de belangstelling van Audi voor haar 5-pitter wat. Het merk was inmiddels rijk genoeg om een eigen V6 te ontwikkelen en dat is toch meer ‘premium’ dan een extra cilinder aan een VW blok hangen. Desondanks verdween de vijfcilinder niet uit ons straatbeeld, integendeel: Volvo introduceerde in 1991 de 850 GLT, met als gevolg dat de karakteristieke roffel van dit type krachtbron een nieuwe impuls kreeg.

Volvo had de vijfcilinder, anders dan Audi indertijd, niet nodig om meer premium te worden. Het merk leverden immers al de 760. Maar als de PV444 de eerste belangrijke koerswending van Volvo was, dan werd met de 850 GLT de tweede omslag ingeluid. De auto’s van het Zweedse merk waren altijd al lekker en veilig om in te zitten, maar nu waren ze ook een genot om mee te rijden.

Helaas komt aan alles een eind. Ook in de autowereld geldt het levenswet ‘survival of the fittest’. En Volvo denkt dat alleen te kunnen doen als zij zich concentreert op viercilinder motoren. De boekhouders zullen het merk gelijk geven en hybride techniek is tegenwoordig een mooi lapmiddel om gebrek aan volume te maskeren, maar toch: het oor wil ook wat. Zeker in een premiumproduct.

Ik pleit daarom voor eerherstel van de vijfcilindermotor bij Volvo. Wie een 4-pitter met elektrische assistentie wil, koopt een Prius. En voor een geblazen 2.0 liter kan je tegenwoordig ook bij Kia terecht. Van Volvo verwacht ik meer. En ik ben niet de enige als ik het gemopper in buitenlandse testrecensies over de gebrekkige loopcultuur van de S90 of XC90 lees.

Volvo heeft een aantal zware, zure jaren achter de rug, maar nu is het tijd voor het zoet: een uitbreiding van het gamma waar misschien niet al het brood wordt verdiend, maar dat eerder een lekker stuk beleg is. En bij Volvo is dat een nieuwe 2.5 liter vijfcilinder.

Reacties

Helemaal mee eens, mis het geluid nog elke dag na inruil van mijn laatste V70 met 5 cylinder motor.

Geplaatst door: D.J. Oude Elferink op

Geweldig dit artikel te lezen. Volledig mee eens. Gelukkig geniet ik volop van mijn C 70 met 2.4 T 5 pitter. Heerlijk.

Geplaatst door: Kees J. Leunis op

jaren geleden had ik een 850 automaat met 170 pk. Ik had altijd een glimlach op mijn gezicht in mijn vierkante bak. Heerlijk die 5 cilinder.

Geplaatst door: Jerry op

De oude 5 cil’s klonken echt top. Mijn XC90 heeft moeite met het gewicht en qua geluid al veel minder. Echter de nieuwe XC90 (prachtige opvolger) klinkt echt als een grasmaaier.

Geplaatst door: Johan Schoenmaker op