Het snelle tempo waarin nieuwe modellen zijn gelanceerd en de scherpe toename van de autoproductie eisen nu hun tol. Volvo heeft weliswaar veel succes, maar er is ook bezorgdheid over het gebrek aan kwaliteit en de vervelende fouten. Wijzigingen in het management moeten de problemen bij de productie van de auto’s oplossen.

In de meest recente studie van JD Power is onderzoek gedaan naar de verkooptevredenheid van klanten op 5 criteria: de dealerhouding, of de prijzen fair zijn, of men goed geïnformeerd werd tijdens het koopproces, de uitstraling van de showroom en het autoaanbod. Het gaat hier dus niet om de kwaliteit, maar alleen om de ambiance waarin de auto is gekocht.

Deze laatste enquête van JD Power behoort dan ook niet tot de belangrijkste kwaliteitsmetingen, maar het is desondanks teleurstellend dat Volvo op de één na laatste plaats eindigde in het premiumsegment met 775 punten. De best koopervaring krijgen autoconsumenten bij Porsche, zo blijkt uit het onderzoek. Dit merk werd met 824 punten van maximaal 1.000 punten beoordeeld. Het gemiddelde voor premiumauto’s was 801 punten. Ter vergelijking: Buick, het Amerikaanse zustermerk van Opel, haalde 809 punten. Acura, het kwakkelende premiumlabel van Honda, droeg de rode lantaarn met 769 punten.

Zelfs vorig jaar, in 2015, eindigde Volvo op de voorlaatste plaats. Met de lancering van de nieuwe XC90 had men gehoopt op een betere koopervaring bij de dealers, maar dat is dus niet het geval.
Maar veel erger nog, is het afgelopen zomer uitgevoerde onderzoek van JD Power naar de kwaliteit van de auto’s. Volvo scoorde hier zeer slecht en eindigde op plaats 31 van de 33 onderzochte automerken. Dat is niet bepaalde een positie die je zou verwachten van een premiumfabrikant.

Een studie van Consumer Reports, dat afgelopen oktober werd gepubliceerd, geeft dezelfde teleurstellende resultaten. De kwaliteitsproblemen bij Volvo lijken van blijvende aard te zijn, hetgeen er toe leidde dat Consumer Reports haar rating voor het merk verlaagde naar de categorie ‘minder betrouwbaar’.

De kwaliteitsproblemen bij Volvo spelen niet alleen in eigen land. Uit een Zweedse databank blijkt dat meer dan 60 procent van de eigenaren van een XC90 in de garantieperiode reparaties aan hun SUV hebben moeten laten uitvoeren die te wijten zijn aan verschillende productiefouten.
Volvo krijgt veel positieve publiciteit voor haar jongste generatie grote modellen (S90/V90 en XC90). Maar je krijgt maar één kans om een goede indruk te maken. De glanzende medaille blijkt ook een keerzijde te hebben. Daardoor kan de koopervaring bij Volvo negatief uitpakken.

In de periode 1970-1976 waren er ook grote kwaliteitsproblemen bij Volvo. Met de gedurende deze jaren gebouwde auto’s verspeelde het Zweedse merk haar goede reputatie die zij daarvoor had opgebouwd. Daarna is het op de Amerikaanse markt nooit meer helemaal goed gekomen en werd Volvo ingehaald door de Duitse premiummerken.

Door: Toralt Deinum, Autointernationaal