De meest geconstateerde misser bij steekproeven voor APK2 is een ontbrekend adviespunt (4,6%). Adviespunt AC1 waarschuwt de klant voor een bandprofieldiepte van 1,6 tot 2,5 mm. Voor de verkeersveiligheid is het verstandig om deze nog-net-goedgekeurde banden meteen te vervangen. Als de klant daar niet mee instemt, kan het autobedrijf daarop inspelen door alvast een afspraak te maken voor over een paar maanden, of de klant over enkele maanden nog eens te benaderen. Zo voorkom je dat de klant binnenkort met ‘gladde’ banden rijdt en verklein je de kans dat straks een ander bedrijf met de omzet gaat strijken.
Banden komen twee keer in de top 10 voor. De constatering ‘Band licht beschadigd’ (2,7%) staat op de achtste plaats.
Jaarlijks terugkerende missers
Naast banden behoren ook de remmen tot de belangrijkste veiligheidsonderdelen van een auto. Het remsysteem heeft drie vermeldingen, die ook alle drie kansen voor de werkplaats bieden.
Verlichting, eveneens letterlijk van levensbelang, komt twee keer voor.
Veel missers staan al vele jaren in de top 10. De gebroken of ondeugdelijke veer (de huidige nummer 3) stond bijvoorbeeld in 2009 al op de tweede plaats.
De top 10 (APK2) ziet er als volgt uit (bron: APK Keurmeester):
1. Geen adviespunt: band met profieldiepte 1,6 t/m 2,5 mm
2. Geen adviespunt: stuurkogel/fuseekogel, minder dan 1,0 mm speling
3. Veer gebroken of ondeugdelijk
4. Stofhoes stuurinrichting beschadigd
5. Remleiding ernstig gecorrodeerd
6. Verplichte verlichting werkt niet (goed) (geen richtingaanwijzers / remlicht)
7. Verschil in remwerking te groot, maar minder dan 50%
8. Band licht beschadigd
9. Remslang licht beschadigd, bewapening zichtbaar
10. Inrichting aanpassing dimlichtafstelling werkt niet (goed)