Nederlands bedrijf start verkoop vliegende auto

Het Nederlandse bedrijf Pal-V start vandaag met de verkoop van vliegende auto’s. Het ontwerp houdt het midden tussen een Carver en een helikopter. Wie ermee op stap wil, moet beschikken over een rij- en een vliegbewijs. Én over een half miljoen euro.

pal v

Pal-V (Personal Air and Land Vehicle) gaat eerst een serie produceren van zo’n 90 stuks, waarvan de helft in Europa zal worden verkocht. De eerste testvluchten werden al in 2012 gehouden. De eerste leveringen stonden gepland voor vorig jaar, maar dat werd niet gehaald door de financiering. De nieuwe leverdatum is eind 2018.

De gyrocopters komen in twee modellen (de Liberty Pioneer en de Liberty Sport) en zijn voorzien van een certificering voor weg- en luchtvaart. Om te vliegen, heeft de gebruiker wel een start- en landingsbaan nodig. Hoewel een ‘airstrip’ van zo’n 200 meter volstaat, is er vooralsnog geen sprake van opstijgen vanaf de snelweg. Ook kost het even om de machine om te bouwen. Initiatiefnemer Robert Dingemanse spreekt van tien minuten ombouwtijd. In geval van nood kan de Pal-V al landen op een terrein van 30 meter, vergelijkbaar met een tennisbaan.

De kruissnelheid ligt tussen de 50 en 180 kilometer per uur. Op de weg haalt hij, met een motorvermogen van 100 pk, zo’n 160 kilometer per uur.

Reacties

EN FILEPROBLEEM OPGELOST. NU FILE IN DE LUCHT.

Geplaatst door: John op
Nederlands bedrijf start verkoop vliegende auto - Automobielmanagement.nl

Nederlands bedrijf start verkoop vliegende auto

Het Nederlandse bedrijf Pal-V start vandaag met de verkoop van vliegende auto’s. Het ontwerp houdt het midden tussen een Carver en een helikopter. Wie ermee op stap wil, moet beschikken over een rij- en een vliegbewijs. Én over een half miljoen euro.

pal v

Pal-V (Personal Air and Land Vehicle) gaat eerst een serie produceren van zo’n 90 stuks, waarvan de helft in Europa zal worden verkocht. De eerste testvluchten werden al in 2012 gehouden. De eerste leveringen stonden gepland voor vorig jaar, maar dat werd niet gehaald door de financiering. De nieuwe leverdatum is eind 2018.

De gyrocopters komen in twee modellen (de Liberty Pioneer en de Liberty Sport) en zijn voorzien van een certificering voor weg- en luchtvaart. Om te vliegen, heeft de gebruiker wel een start- en landingsbaan nodig. Hoewel een ‘airstrip’ van zo’n 200 meter volstaat, is er vooralsnog geen sprake van opstijgen vanaf de snelweg. Ook kost het even om de machine om te bouwen. Initiatiefnemer Robert Dingemanse spreekt van tien minuten ombouwtijd. In geval van nood kan de Pal-V al landen op een terrein van 30 meter, vergelijkbaar met een tennisbaan.

De kruissnelheid ligt tussen de 50 en 180 kilometer per uur. Op de weg haalt hij, met een motorvermogen van 100 pk, zo’n 160 kilometer per uur.

Reacties

EN FILEPROBLEEM OPGELOST. NU FILE IN DE LUCHT.

Geplaatst door: John op