Honda meldt 11e dode door Takata-airbag in VS

Honda heeft bevestigd dat een elfde persoon in de Verenigde Staten om het leven is gekomen door een exploderende airbag van Takata.

Honda meldt 11e dode door Takata-airbag in VS

In dit geval ging het om een monteur die in juni vorig jaar in Florida aan het werk was aan een Honda Accord uit 2001. Volgens Honda had de eigenaar zeker 12 keer een oproep gekregen om z’n auto te laten repareren maar is hij nooit op komen dagen.

"De klap ontstond toen een individu, niet de eigenaar van de auto, onbekende reparaties probeerde uit te voeren met een hamer terwijl de startknop op aan stond. Daardoor werd de airbag ontsteking in werking gesteld die uit elkaar spatte,” legt Honda uit. Wereldwijd worden de airbags van Takata nu verantwoordelijk gehouden voor 17 doden en 180 gewonden. Takata zelf is inmiddels failliet gegaan ter voorbereiding op een overname door een Amerikaanse toeleverancier. Op die manier ontsnapt de Japanse fabrikant aan vele miljarden aan schade-eisen, zowel van autofabrikanten als van slachtoffers of hun nabestaanden.

Honda meldt 11e dode door Takata-airbag in VS - Automobielmanagement.nl

Honda meldt 11e dode door Takata-airbag in VS

Honda heeft bevestigd dat een elfde persoon in de Verenigde Staten om het leven is gekomen door een exploderende airbag van Takata.

Honda meldt 11e dode door Takata-airbag in VS

In dit geval ging het om een monteur die in juni vorig jaar in Florida aan het werk was aan een Honda Accord uit 2001. Volgens Honda had de eigenaar zeker 12 keer een oproep gekregen om z’n auto te laten repareren maar is hij nooit op komen dagen.

"De klap ontstond toen een individu, niet de eigenaar van de auto, onbekende reparaties probeerde uit te voeren met een hamer terwijl de startknop op aan stond. Daardoor werd de airbag ontsteking in werking gesteld die uit elkaar spatte,” legt Honda uit. Wereldwijd worden de airbags van Takata nu verantwoordelijk gehouden voor 17 doden en 180 gewonden. Takata zelf is inmiddels failliet gegaan ter voorbereiding op een overname door een Amerikaanse toeleverancier. Op die manier ontsnapt de Japanse fabrikant aan vele miljarden aan schade-eisen, zowel van autofabrikanten als van slachtoffers of hun nabestaanden.