Voor de ontwikkeling van het procedé zocht Toyota Motor Corporation samenwerking met onder meer Toyota Tsusho en Yazaki Corporation. Het eindproduct bevat 99,96 procent zuiver koper. Toyota zegt hiermee de eerste op de wereld te zijn maar dat is een beetje een boude stelling. Auto Recycling Nederland (ARN) zegt al een reeks van jaren met koperrecycling, ook uit kabelbomen, bezig te zijn. Woordvoerder Janet Kes: "De problematiek met de kabelbomen was vijf jaar geleden in Nederland vrij nieuw. Omdat er sprake is van een positieve waarde van het koper is inmiddels veel werk verricht om het koper uit auto’s te halen. Autodemontagebedrijven verwijderen de kabelbomen, er zijn specifieke apparaten voor ontwikkeld. En zo niet, doet de shredder altijd nog zijn werk. Zowel voor het verwijderen van het rubber van de kabelbomen als voor het verwijderen van koperresten uit de vezels van de shredder zijn oplossingen gevonden. In Nederland zijn we er dus al een tijdje een heel eind mee op weg maar dat is niet overal ter wereld zo. Heel goed dat Toyota er serieus mee bezig is." 
Kopermijnen zijn wereldwijd in staat om nog zo’n veertig jaar lang koper te leveren. Maar de vraag naar koper stijgt hard doordat de vraag naar koperdraad – dat in vrijwel elk technisch product terug is te vinden – sterk toeneemt. Aan het einde van de levensduur van een auto was tot voor kort ‘vrijwel onmogelijk’ koperdraad te scheiden van andere materialen, aldus Toyota. Dat is een stelling die volgens ARN wat al te boud is.
De samenwerking tussen Toyota Motor Corporation, Toyota Tsusho en Yazaki begon in 2010. Het jaar erop ontwikkelde Toyota een mechanische scheidingsmethode waarmee het mogelijk werd tot een eindproduct van nagenoeg zuiver koper te komen waarvan onder meer weer nieuwe elektrische bedrading kan worden gemaakt.