Zelfrijdende Mercedes-truck verandert baan chauffeur

Wolfgang Berhand, bij Daimler verantwoordelijk voor Mercedes-Benz trucks & bussen, heeft in Duitsland zijn prototype Future Truck 2025 onthuld. De truck rijdt autonoom waardoor de chauffeur onderweg ander werk kan gaan doen.

"Dit is een Mercedes-Benz die zelf rijdt", aldus Bernhard. Daarvoor wordt gebruikgemaakt van Daimler’s HighWay Pilot systeem. Het prototype kan tot een snelheid van 75 km/u autonoom rijden terwijl het een volle lading vervoert. Hoewel door fabrikanten vooral wordt ingezet op de ontwikkeling van autonoom rijdende modellen passagiers, is er niets dat de toepassing van de daarvoor benodigde technologieën op vrachtwagens in de weg staat. Volgens Bernhard zal autonoom rijden enorme voordelen hebben en een revolutie teweeg brengen in het vrachtverkeer.
Truckfabrikanten en toeleveranciers hebben nieuwe veiligheidssystemen ontwikkelend die erop gericht zijn de bestuurders te helpen veiliger te rijden en bij voorbeeld vermoeidheid te constateren. Zo zal het Lytx DriveCam-systeem het aantal fatale bus en truckongevallen met tenminste twintig procent reduceren, dat betekent achthonderd minder dodelijke ongelukken per jaar.

Met de autonoom rijdende truck zullen de chauffeurs in de cabine nieuwe taken krijgen. Bernhard: "Ze krijgen tijd om taken uit te voeren, die tot nog toe worden gedaan door mensen in het kantoor bij de vervoerders. De chauffeurs kunnen transportmanagers worden waardoor het beroep aantrekkelijker wordt. Autonoom rijden helpt dus ook om het tekort aan vrachtwagenchauffeurs aan te pakken." Een studie van ProgTrans AG heeft uitgewezen dat het vrachtverkeer in de EU nog steeds groeid en dat het volume met twintig procent zal zijn toegenomen in 2025, waarbij 75 procent van alle vrachttransport in de EU wordt uitgevoerd door trucks. Volgens het Duitse verkeersministerie zal alleen al het wegtransport in Duitsland al van de huidige 3,7 miljard ton zijn toegenomen tot 5,5 miljard ton in 2050.  (HHemmes)

Reacties

Wat wordt er leuker aan het beroep van chauffeur als het leukste deel, het rijden, door de auto zelf gedaan wordt?

Geplaatst door: Ivan op
Zelfrijdende Mercedes-truck verandert baan chauffeur - Automobielmanagement.nl

Zelfrijdende Mercedes-truck verandert baan chauffeur

Wolfgang Berhand, bij Daimler verantwoordelijk voor Mercedes-Benz trucks & bussen, heeft in Duitsland zijn prototype Future Truck 2025 onthuld. De truck rijdt autonoom waardoor de chauffeur onderweg ander werk kan gaan doen.

"Dit is een Mercedes-Benz die zelf rijdt", aldus Bernhard. Daarvoor wordt gebruikgemaakt van Daimler’s HighWay Pilot systeem. Het prototype kan tot een snelheid van 75 km/u autonoom rijden terwijl het een volle lading vervoert. Hoewel door fabrikanten vooral wordt ingezet op de ontwikkeling van autonoom rijdende modellen passagiers, is er niets dat de toepassing van de daarvoor benodigde technologieën op vrachtwagens in de weg staat. Volgens Bernhard zal autonoom rijden enorme voordelen hebben en een revolutie teweeg brengen in het vrachtverkeer.
Truckfabrikanten en toeleveranciers hebben nieuwe veiligheidssystemen ontwikkelend die erop gericht zijn de bestuurders te helpen veiliger te rijden en bij voorbeeld vermoeidheid te constateren. Zo zal het Lytx DriveCam-systeem het aantal fatale bus en truckongevallen met tenminste twintig procent reduceren, dat betekent achthonderd minder dodelijke ongelukken per jaar.

Met de autonoom rijdende truck zullen de chauffeurs in de cabine nieuwe taken krijgen. Bernhard: "Ze krijgen tijd om taken uit te voeren, die tot nog toe worden gedaan door mensen in het kantoor bij de vervoerders. De chauffeurs kunnen transportmanagers worden waardoor het beroep aantrekkelijker wordt. Autonoom rijden helpt dus ook om het tekort aan vrachtwagenchauffeurs aan te pakken." Een studie van ProgTrans AG heeft uitgewezen dat het vrachtverkeer in de EU nog steeds groeid en dat het volume met twintig procent zal zijn toegenomen in 2025, waarbij 75 procent van alle vrachttransport in de EU wordt uitgevoerd door trucks. Volgens het Duitse verkeersministerie zal alleen al het wegtransport in Duitsland al van de huidige 3,7 miljard ton zijn toegenomen tot 5,5 miljard ton in 2050.  (HHemmes)

Reacties

Wat wordt er leuker aan het beroep van chauffeur als het leukste deel, het rijden, door de auto zelf gedaan wordt?

Geplaatst door: Ivan op