Eind augustus hebben beide partijen op het Zwitserse meer van Neuchâtel laten zien dat het ook in een elektrische boot werkt. De aluminium-luchtaccu in die elektrische boot bevatte vijftien kilogram aluminium en kon de vaartijd met 25 uur verlengen, afhankelijk van het vaarprofiel. Zonder de aluminium-luchtaccu als ‘range extender’ zou de vaartijd in hetzelfde geval maar vijf uur zijn.
De aluminium-luchtaccu van Phinergy verbruikt lucht en water om de energie aan het aluminium te onttrekken. Eén kilogram aluminium is goed voor ongeveer vier kilowattuur aan elektriciteit. De technologie maakt een energiedichtheid mogelijk die vele malen hoger ligt dan die van conventionele accu’s en het kan helpen bij de ontwikkeling van voer- en vaartuigen die qua bereik, prijs en levensduurkosten vergelijkbaar zijn met voertuigen die fossiele brandstoffen verstoken. De technologie kan ook worden gebruikt in stationaire toepassingen als noodstroom- en reguliere generatoren. Bovendien wordt gebruik in onbemande voertuigen of mobiele behuizing voor defensiedoeleinden of door reddingswerkers onderzocht wordt door Phinergy en Alcoa. (bron: Aandrijven & Besturen)

Bekijk de video