Gomecsys: belangstelling voor variabele compressie VCR

In de autoindustrie is inmiddels een toenemende belangstelling waarneembaar voor het principe van de motor met de variabele compressie (VCR) van Gomecsys. “Peugeot Citroën investeert vol in de ontwikkeling en er loopt inmiddels ook een project bij een tweede fabrikant.”

Dit meldt directeur Bert de Gooijer van het ontwikkelingsbedrijf in Naarden. In 2014 haalde hij naar zestien jaar doorzetten een contract binnen van PSA Peugeot Citroën die sindsdien op de afdeling ‘voorontwikkeling’ aan het testen en rekenen is geslagen. "We zijn er heel erg druk mee, de samenwerking met PSA is geweldig, we werken samen als één team. Ik zit om de week in Parijs, Peugeot Citroën investeert er vol in. We zijn nu ook een project begonnen met een tweede autofabrikant en we hebben interesse van een derde." Welke fabrikanten het betreft, wil De Gooijer niet zeggen.

Het VCR-systeem (variable compression ratio) van Gomecsys werkt in principe met verstelbare excentrieken op de krukas om de slag, en bijgevolg de compressie, continu te kunnen veranderen ten behoeve van het rendement.  Volgens De Gooijer heeft een VCR-motor een tien tot twaalf procent lager brandstofverbruik tegenover dertig procent meer koppel en vermogen. Om een VCR-motor te bouwen, hoeft in feite alleen maar de krukas van een bestaande motor te worden vervangen door een VCR-krukas die is voorzien van excentrieken op de kruktappen.   

 

Gomecsys: belangstelling voor variabele compressie VCR - Automobielmanagement.nl

Gomecsys: belangstelling voor variabele compressie VCR

In de autoindustrie is inmiddels een toenemende belangstelling waarneembaar voor het principe van de motor met de variabele compressie (VCR) van Gomecsys. “Peugeot Citroën investeert vol in de ontwikkeling en er loopt inmiddels ook een project bij een tweede fabrikant.”

Dit meldt directeur Bert de Gooijer van het ontwikkelingsbedrijf in Naarden. In 2014 haalde hij naar zestien jaar doorzetten een contract binnen van PSA Peugeot Citroën die sindsdien op de afdeling ‘voorontwikkeling’ aan het testen en rekenen is geslagen. "We zijn er heel erg druk mee, de samenwerking met PSA is geweldig, we werken samen als één team. Ik zit om de week in Parijs, Peugeot Citroën investeert er vol in. We zijn nu ook een project begonnen met een tweede autofabrikant en we hebben interesse van een derde." Welke fabrikanten het betreft, wil De Gooijer niet zeggen.

Het VCR-systeem (variable compression ratio) van Gomecsys werkt in principe met verstelbare excentrieken op de krukas om de slag, en bijgevolg de compressie, continu te kunnen veranderen ten behoeve van het rendement.  Volgens De Gooijer heeft een VCR-motor een tien tot twaalf procent lager brandstofverbruik tegenover dertig procent meer koppel en vermogen. Om een VCR-motor te bouwen, hoeft in feite alleen maar de krukas van een bestaande motor te worden vervangen door een VCR-krukas die is voorzien van excentrieken op de kruktappen.