Auto op benzine of diesel verdwijnt snel

De opmars van de elektrische auto gaat veel sneller dan velen denken. Auto’s op fossiele brandstoffen zullen daarom ook al binnen afzienbare termijn uit beeld verdwijnen.

Dit stelt Mike Wade, een professor in innovatie aan de Universiteit van Lausanne en blogger over autozaken.

Wade was één van de eersten die in Zwitserland in een Tesla S rondreed. "Dat was, achteraf, eigenlijk erg stom. Er waren nauwelijks laadstations, je las steeds dat de batterijen in brand vlogen en niemand wist eigenlijk wat er na een paar jaar nog van die auto over zou zijn."
Maar vandaag de dag ziet het plaatje er heel anders uit, denkt Wade. Porsche, Cadillac en Ford werken allemaal aan elektrische auto’s om met Tesla te concurreren. Op de Autoshow van Geneve toonden vrijwel alle grote merken ook prototypes van elektrische of hybride auto’s. Vergeet ook vooral niet, voegt Wade daar aan toe, dat hightechgiganten als Apple, Google en Samsung allemaal bezig zijn met een elektrische auto. ‘’Die vloedgolf is niet meer te stoppen." Betekent dat ook het einde van de auto op fossiele brandstoffen? "Ja, dat denk ik wel, en dan ook nog veel eerder dan we verwachten. Dat heeft weinig te maken met duurzaamheid maar meer met het gemak van elektrische auto’s. Ik kan hem gewoon als ik thuis kom in het stopcontact steken. Ik hoef ook haast nooit naar de garage omdat hij ge-update of gerepareerd kan worden terwijl hij voor de deur staat."

 

Reacties

Mooi om te zien dat prof. Wade zo enthousiast is over zijn Tesla en den technologische mogelijkheden.
Al hebben we natuurlijk wel te maken met een rijdend wagenpark en een jaarlijkse vervanging. In Nederland is dat 8,2mln met minder dan 400.000 nieuw verkopen. Hiermee zal het nog wel tot 2050 duren willen de conventionele auto’s uit het straatbeeld aan het verdwijnen zijn. Enige nuance lijkt me dan ook wel op zijn plaats. Ook in de titel van dit soort berichten.

Geplaatst door: Eric – Innovam op

Het is een misvatting dat Porsche, Cadillac e.d. elektrische auto’s ontwikkelingen om te concurreren met Tesla. Zij doen dit louter om aan de brandstofverbruikscijfers te voldoen voor de gehele vloot. Elektrische auto’s hebben de toekomst, maar voordat ze net zo goedkoop te fabriceren zijn als de benzine- en dieselauto worden ze mondjesmaat gefabriceerd. Helaas maar waar; het zal langer duren dan menigeen denkt.

Geplaatst door: Jan Wouters op

Zolang er nog geen elektrische gezin auto bestaat voor 20.000 Euro en geen accu vervangingspakket voor max 1500 Euro hebben we nog een lange weg te gaan. Als de waarde van je auto nog 6000 Euro is en je moet voor 6000 nieuwe accu`s kopen schiet het niet op. Wel eens een accu gebruikt bij -20? ben je wel even 80% van je capaciteit kwijt.

Geplaatst door: Jerry op

Beste

Ik las het artikel “Auto op benzine of diesel verdwijnt snel” op jullie site. Hierop zou ik graag ingaan. Ik ben van mening dat de auto op benzine of diesel nooit zal verdwijnen.
Eerst en vooral wil ik het graag hebben over het feit dat elk automerk op het autosalon van Genève stond te pronken met een elektrisch model, zoals jullie in het artikel al zeiden. Dit is inderdaad zo, maar als je er verder over nadenkt is dat eigenlijk enorm weinig. Neem nu Volkswagen bijvoorbeeld, zij zijn op dit moment de op één na grootste producent van auto’s, na Toyota. Volkswagen heeft momenteel vijfendertig modellen op de markt (bedrijfsvoertuigen niet meegerekend) , en niet meer dan twee van de vijfendertig zijn elektrische auto’s. Dit is slechts een schrale 5.7%. En neem nu Opel, toch niet het minste automerk, heeft zelfs geen enkel volledig elektrisch model. Ze hebben wel een hybridemodel, maar hier werden er in 2014 in Nederland slechts 9, ja u leest het goed, negen exemplaren van verkocht. De prijs is hier ook mede storende factor, zolang er nog geen elektrische gezinswagen bestaat voor 20.000 Euro en geen accu vervangingspakket voor max 1500 Euro hebben we nog een lange weg te gaan. De productie en verkoop van elektrische auto’s is dan wel gestegen, maar zo’n rotvaart zal het nu ook wel niet lopen.

Dan wil ik het ook graag nog hebben over het feit dat jullie zeggen dat de auto op benzine of diesel zal verdwijnen. Volgens mij is dit pure onzin. Er zullen altijd wel mensen zijn die met een auto op benzine of diesel blijven rijden. Neem nu oldtimers bijvoorbeeld. Symphatisanten en liefhebbers hebben er vaak veel geld voor over, en dus dat beetje meer betalen voor brandstof kan er gerust bij. Als we dan echt alle auto’s op fossiele brandstoffen van de wegen willen halen, dan moeten we rijden op benzine of diesel illegaal maken, en in wat voor een maatschappij leven we dan nog?
Kort samengevat denk ik dus dat elektrische auto’s het weggennet zullen overnemen en dat auto’s die rijden op benzine of diesel zullen verdwijnen uit het beeld, maar uitsterven zullen ze nooit, daarvoor zijn ze te iconisch.

Geplaatst door: Brent Pouliart op
Auto op benzine of diesel verdwijnt snel - Automobielmanagement.nl

Auto op benzine of diesel verdwijnt snel

De opmars van de elektrische auto gaat veel sneller dan velen denken. Auto’s op fossiele brandstoffen zullen daarom ook al binnen afzienbare termijn uit beeld verdwijnen.

Dit stelt Mike Wade, een professor in innovatie aan de Universiteit van Lausanne en blogger over autozaken.

Wade was één van de eersten die in Zwitserland in een Tesla S rondreed. "Dat was, achteraf, eigenlijk erg stom. Er waren nauwelijks laadstations, je las steeds dat de batterijen in brand vlogen en niemand wist eigenlijk wat er na een paar jaar nog van die auto over zou zijn."
Maar vandaag de dag ziet het plaatje er heel anders uit, denkt Wade. Porsche, Cadillac en Ford werken allemaal aan elektrische auto’s om met Tesla te concurreren. Op de Autoshow van Geneve toonden vrijwel alle grote merken ook prototypes van elektrische of hybride auto’s. Vergeet ook vooral niet, voegt Wade daar aan toe, dat hightechgiganten als Apple, Google en Samsung allemaal bezig zijn met een elektrische auto. ‘’Die vloedgolf is niet meer te stoppen." Betekent dat ook het einde van de auto op fossiele brandstoffen? "Ja, dat denk ik wel, en dan ook nog veel eerder dan we verwachten. Dat heeft weinig te maken met duurzaamheid maar meer met het gemak van elektrische auto’s. Ik kan hem gewoon als ik thuis kom in het stopcontact steken. Ik hoef ook haast nooit naar de garage omdat hij ge-update of gerepareerd kan worden terwijl hij voor de deur staat."

 

Reacties

Mooi om te zien dat prof. Wade zo enthousiast is over zijn Tesla en den technologische mogelijkheden.
Al hebben we natuurlijk wel te maken met een rijdend wagenpark en een jaarlijkse vervanging. In Nederland is dat 8,2mln met minder dan 400.000 nieuw verkopen. Hiermee zal het nog wel tot 2050 duren willen de conventionele auto’s uit het straatbeeld aan het verdwijnen zijn. Enige nuance lijkt me dan ook wel op zijn plaats. Ook in de titel van dit soort berichten.

Geplaatst door: Eric – Innovam op

Het is een misvatting dat Porsche, Cadillac e.d. elektrische auto’s ontwikkelingen om te concurreren met Tesla. Zij doen dit louter om aan de brandstofverbruikscijfers te voldoen voor de gehele vloot. Elektrische auto’s hebben de toekomst, maar voordat ze net zo goedkoop te fabriceren zijn als de benzine- en dieselauto worden ze mondjesmaat gefabriceerd. Helaas maar waar; het zal langer duren dan menigeen denkt.

Geplaatst door: Jan Wouters op

Zolang er nog geen elektrische gezin auto bestaat voor 20.000 Euro en geen accu vervangingspakket voor max 1500 Euro hebben we nog een lange weg te gaan. Als de waarde van je auto nog 6000 Euro is en je moet voor 6000 nieuwe accu`s kopen schiet het niet op. Wel eens een accu gebruikt bij -20? ben je wel even 80% van je capaciteit kwijt.

Geplaatst door: Jerry op

Beste

Ik las het artikel “Auto op benzine of diesel verdwijnt snel” op jullie site. Hierop zou ik graag ingaan. Ik ben van mening dat de auto op benzine of diesel nooit zal verdwijnen.
Eerst en vooral wil ik het graag hebben over het feit dat elk automerk op het autosalon van Genève stond te pronken met een elektrisch model, zoals jullie in het artikel al zeiden. Dit is inderdaad zo, maar als je er verder over nadenkt is dat eigenlijk enorm weinig. Neem nu Volkswagen bijvoorbeeld, zij zijn op dit moment de op één na grootste producent van auto’s, na Toyota. Volkswagen heeft momenteel vijfendertig modellen op de markt (bedrijfsvoertuigen niet meegerekend) , en niet meer dan twee van de vijfendertig zijn elektrische auto’s. Dit is slechts een schrale 5.7%. En neem nu Opel, toch niet het minste automerk, heeft zelfs geen enkel volledig elektrisch model. Ze hebben wel een hybridemodel, maar hier werden er in 2014 in Nederland slechts 9, ja u leest het goed, negen exemplaren van verkocht. De prijs is hier ook mede storende factor, zolang er nog geen elektrische gezinswagen bestaat voor 20.000 Euro en geen accu vervangingspakket voor max 1500 Euro hebben we nog een lange weg te gaan. De productie en verkoop van elektrische auto’s is dan wel gestegen, maar zo’n rotvaart zal het nu ook wel niet lopen.

Dan wil ik het ook graag nog hebben over het feit dat jullie zeggen dat de auto op benzine of diesel zal verdwijnen. Volgens mij is dit pure onzin. Er zullen altijd wel mensen zijn die met een auto op benzine of diesel blijven rijden. Neem nu oldtimers bijvoorbeeld. Symphatisanten en liefhebbers hebben er vaak veel geld voor over, en dus dat beetje meer betalen voor brandstof kan er gerust bij. Als we dan echt alle auto’s op fossiele brandstoffen van de wegen willen halen, dan moeten we rijden op benzine of diesel illegaal maken, en in wat voor een maatschappij leven we dan nog?
Kort samengevat denk ik dus dat elektrische auto’s het weggennet zullen overnemen en dat auto’s die rijden op benzine of diesel zullen verdwijnen uit het beeld, maar uitsterven zullen ze nooit, daarvoor zijn ze te iconisch.

Geplaatst door: Brent Pouliart op