Brits instituut: te veel afleiding in de auto

Het Britse Institute of Advanced Motorist IAM waarschuwt dat er te veel high-tech afleidingen in moderne auto’s zitten. “Autofabrikanten maken het interieur zo gezellig dat het bijna op een woonkamer lijkt,” zegt CEO Sarah Sillars van de grootste Britse instelling op het gebied van de verkeersveiligheid.

Volgens Sillars worden alle pogingen om autobestuurders zo min mogelijk af te leiden teniet gedaan door de stroom technologische vernieuwingen en de drang van de autofabrikanten om maar zo veel mogelijk gadgets in en rond het dashboard op te nemen. Het IAM maakt zich vooral zorgen over de nieuwste sat-nav- en GPS-systemen en de toenemende ‘connectiviteit’ met het internet en social media. Het instituut wijst er daarbij op dat de Amerikaanse dienst voor de verkeersveiligheid al maatregelen heeft aangekondigd nadat daar is gebleken dat jaarlijks zeker 3.000 mensen omkomen in het verkeer doordat ze door één van die gadgets in hun auto waren afgeleid. "De Britse regering moet zo snel mogelijk met soortgelijke maatregelen komen. Het moet verboden worden om tijdens het rijden niet-essentiële vormen van technologie te gebruiken. Autofabrikanten moeten dat soort zaken die de bestuurder kunnen afleiden ook niet willen installeren,” vindt Sillars. "Ze maken de auto zelf steeds veiliger maar zetten er ondertussen wel allerlei dingen in die het besturen er van juist onveiliger maken."

Brits instituut: te veel afleiding in de auto - Automobielmanagement.nl

Brits instituut: te veel afleiding in de auto

Het Britse Institute of Advanced Motorist IAM waarschuwt dat er te veel high-tech afleidingen in moderne auto’s zitten. “Autofabrikanten maken het interieur zo gezellig dat het bijna op een woonkamer lijkt,” zegt CEO Sarah Sillars van de grootste Britse instelling op het gebied van de verkeersveiligheid.

Volgens Sillars worden alle pogingen om autobestuurders zo min mogelijk af te leiden teniet gedaan door de stroom technologische vernieuwingen en de drang van de autofabrikanten om maar zo veel mogelijk gadgets in en rond het dashboard op te nemen. Het IAM maakt zich vooral zorgen over de nieuwste sat-nav- en GPS-systemen en de toenemende ‘connectiviteit’ met het internet en social media. Het instituut wijst er daarbij op dat de Amerikaanse dienst voor de verkeersveiligheid al maatregelen heeft aangekondigd nadat daar is gebleken dat jaarlijks zeker 3.000 mensen omkomen in het verkeer doordat ze door één van die gadgets in hun auto waren afgeleid. "De Britse regering moet zo snel mogelijk met soortgelijke maatregelen komen. Het moet verboden worden om tijdens het rijden niet-essentiële vormen van technologie te gebruiken. Autofabrikanten moeten dat soort zaken die de bestuurder kunnen afleiden ook niet willen installeren,” vindt Sillars. "Ze maken de auto zelf steeds veiliger maar zetten er ondertussen wel allerlei dingen in die het besturen er van juist onveiliger maken."