Dat zou twintig procent gewicht besparen in vergelijking met een  aluminium blok. Samen met een Japans bedrijf hebben de Duitsers al een eerste proefmodel gemaakt dat dezelfde prestaties levert als een aluminium blok.

Dit meldt de website Made in Europe.com. De autofabrikanten richtten zich tot nog toe vooral op de carrosserie als het gaat om gewichtsbesparing. Maar als je het motorblok van kunststof kunt maken,  sla je meteen een flinke slag. Tot wel twintig procent, schatten de onderzoekers (chemische technologie). "Het cilinderblok weegt twintig procent minder als een aluminium exemplaar, bij gelijke kosten", zegt projectleider Lars-Frederik Berg van de onderzoeksgroep.

Samen met het Japanse Sumitomo Bakelite High Performance Plastics SBHPP heeft het Duitse team een prototype gebouwd van fenolhars, dat is  versterkt met 55 procent vezels. Men kan glasvezels gebruiken maar ook de duurdere, lichtere koolstofvezels. Het blok wordt met dit materiaal verwerkt in een spuitgietproces. Het materiaal zelf laat zich goed verwerken in een spuitgietproces en is bestand tegen de agressieve omgeving in een blok, zoals warmte, olie en koelvloeistof.
Het idee om een motorblok te maken uit kunststof is niet nieuw, maar tot nog toe was er geen materiaal dat zich op een industriële wijze als spuitgieten liet verwerken. De motor bestaat overigens niet volledig uit kunststof. Op een aantal plaatsen zijn metalen inserts ingebracht, bijvoorbeeld in de cilinderbus. De geometrie hebben ze zo aangepast dat zo min mogelijk warmte in het blok wordt opgenomen.

Het spuitgieten levert meer voordelen op dan alleen de gewichtsbesparing. In de productie is er veel minder verspanende nabewerking nodig dan aan een aluminium blok. Een groot deel van de eindafwerking vervalt, wat tot kostenbesparingen in de productie leidt. Ook maakt een kunststof motor minder geluid. De Duitse en Japanse onderzoekers hebben een eerste prototype gebouwd en op de testbank gezet. De prestaties doen niet onder voor die van een aluminium blok, zo meldt Made in Europe.com.