In 2014 vielen er in de Europese Unie zo’n 25.700 dodelijke verkeersslachtoffers. In 1991 waren dat er nog meer dan 75 duizend. De Europese Commissie streeft in 2020 naar zestienduizend verkeersdoden. In het veiligheidsrapport wijst Dekra op de belangrijke rol van voertuigtechnologie om die doelstelling te halen.
Volgens Dekra moet de technologie niet alleen de situatie van het eigen voertuig kunnen beoordelen en beïnvloeden, maar ook die van andere verkeersdeelnemers en zelfs van de totale verkeerssituatie. "De maatregelen die het systeem neemt, moeten passend zijn en mogen niet tot nog grotere risico’s leiden. Er zullen op onze wegen straks voertuigen rijden die een steeds hogere graad van automatisering hebben, terwijl er ook nog steeds veel voertuigen zijn die niet over dergelijke systemen beschikken," Het rapport geeft voorts aanbevelingen voor politici, verkeersdeskundigen, wetenschappelijke instituten en andere organisaties die zich met de verkeersveiligheid bemoeien en die kunnen bijdragen aan het behalen van de doelstelling van niet meer dan zestienduizend verkeersdoden in 2020.