Voor Eco-Runner Team Delft is de eerste positie de kroon op het jarenlange werk van optimalisatie en ontwikkeling van hun voertuig. Hun auto klokte 1227,5 km op één kubieke meter waterstof, dat is 140 keer zuiniger dan commercieel verkrijgbare waterstofauto’s. Team H2A van de Hogeschool van Amsterdam, dat vorig jaar als eerste eindigde, heeft nu de tweede plaats in de wacht gesleept met 762,8 kilometer per kubieke meter waterstof, zo meldt de organisatie.
Het is precies dertig jaar geleden dat Shell Eco-marathon studenten voor het eerst uitdaagde met een zelf ontwikkeld voertuig op zo min mogelijk brandstof zo ver mogelijk te rijden. Het begon in 1985 heel bescheiden met 25 voertuigen is in drie decennia uitgegroeid tot een groot evenement met dit jaar bijna twee honderd teams en drie duizend studenten. Efficiëntierecords zijn keer op keer verbeterd. Reed het winnende team in 1985 een afstand van 680 kilometer op één liter benzine, dit jaar werd er meer dan drie duizend kilometer op het energie-equivalent van een liter benzine gereden. "We hebben veel vooruitgang gezien bij de UrbanConcept-categorie", zegt Norman Koch, technisch directeur van Shell Eco-marathon. ‘Teams leverden verbeterde ontwerpen en gebruikten innovaties op het gebied van software en besturing." Het Franse Vector Ecoteam was mede door deze innovaties de winnaar van de Technical Innovation Award.
Nieuw dit jaar is de mogelijkheid om op cng (gecomprimeerd aardgas) te rijden. De voertuigen nemen het aardgas in samengeperste vorm in een speciale tank mee. Vier teams, waaronder het winnende team van vorig jaar, besloten hun innovatieve voertuigen op cng te laten rijden. De wagen Microjoule van La Joliverie uit Frankrijk zette op dit gebied de beste prestatie neer en reed 2551,8 km op het aardgasenergie-equivalent van één liter benzine.

Het interactieve energiefestival Shell Energy Lab vond voor het vierde jaar op rij tegelijkertijd met Shell Eco-marathon plaats. In het Lab, waar jong en oud kon experimenteren met technologie en energie, was dit jaar voor het eerst een echte werkplaats en konden bezoekers onder andere voetballen met robots, zelf energie opwekken op een kinetische dansvloer en racen met zelfgebouwde zoutwaterauto’s. De bedoeling van het Shell Energy Lab is de jeugd te enthousiasmeren voor techniek en een baan in de technische sector.
Het is dit jaar de vierde en laatste keer geweest dat Shell Eco-marathon Europa in Rotterdam plaatsvond. De zuinigheidswedstrijd voor studenten verhuist naar Londen, waar de teams het volgend jaar tegen elkaar zullen opnemen.