Maar het Ford-plan verschilt wel van dat van Tesla, in die zin dat Ford de patenten in licentie wil geven tegen betaling.  Tesla heeft ze gratis beschikbaar gesteld. "Innovatie is onze doelstelling", zegt  Kevin Layden, de directeur van Ford Electrification Programs, in een verklaring. "De weg om de beste technologie te leveren, gaat via contante ontwikkeling en vooruitgang. Door onze research te delen met andere bedrijven zal de groei van de techniek voor geëlektrificeerde auto’s sneller verlopen en zullen de klanten betere producten krijgen." De prijzen voor de patenten verschillen, zo meldt een woordvoerder. "Soms gaat het over honderden dollars en soms over duizenden."
Ford zegt zo’n 650 patenten te hebben op het gebied van hybrids en plug-in hybrids en nog eens duizend aangevraagde patenten. Ford zou alleen in het afgelopen jaar al vierhonderd patenten hebben aangevraagd. Men wil tweehonderd ingenieurs extra aannemen die zich bezig houden met elektrificatie-research. Ford biedt op dit moment zes hybride en volelektrische auto’s aan.  De verkoop wordt negatief beïnvloed door de relatief hoge prijs vanwege de dure technologie. Ook de lage benzineprijs doet de verkoop geen goed. Ford zegt dat de industrie moet samenwerken en elkaar moet blijven uitdagen zodat men ‘grotere problemen kan oplossen’.