In hun zoektocht naar nieuwe manieren om concept-cars en seriemodellen meer te onderscheiden van de massa, belandde Peugeot bij de toepassing van nieuwe materialen. Het merk is inmiddels bekend van de ‘straight cut’, de scherpe scheidslijn tussen twee contrasterende kleuren die dwars over de auto loopt.

Voor de aankleding van het interieur van hun spectaculaire studiemodellen Onyx (2012) en Exalt (2014) klopte Peugeot aan bij NewspaperWood. "Peugeot bezocht onze stand op een meubelbeurs in Milaan", zegt Arjan van Raadshooven, managing director van NewspaperWood waarvan hij samen met Anieke Branderhorst (pr-functionaris), Mieke Meijer (ontwikkelaar van het product zelf) en Roy Letterlé (research & development) ‘founder’ is. "Wij passen het materiaal zelf voornamelijk toe in allerlei interieurproducten, zoals meubelstukken. Peugeot is onze eerste opdrachtgever uit de auto-industrie. Het wilde een hoogst bijzonder interieur voor hun concept car Onyx hebben, iets wat veel vergde van ons improvisatietalent. Het maakt nogal een verschil of je NewspaperWood bewerkt voor een rechthoekige kast of voor een auto-interieur waarin veel ‘double curves’ worden gebruikt, oftewel dubbele bochten waarin het materiaal zich moest wenden."

Le Figaro

Een blik in de beide concept cars leert dat de interieurs voor een groot deel uit het Nederlandse materiaal zijn opgebouwd – zover het oog reikt bijna. De dashboards en deurpanelen zijn ogenschijnlijk uit een lichte houtsoort vervaardigd. Wie het materiaal nader aanschouwt, ziet echter dat het materiaal geen hout, maar papier is. Op sommige stukken zijn de teksten uit de krant nog herkenbaar. "Hoe wij ons product verwerken blijft ons geheim, wat ik wel kan zeggen is dat wij krantenpagina’s samenpersen tot massieve boomstammen. De kleur van het uiteindelijke materiaal is afhankelijk van de gebruikte kranten. Voor de Peugeot Exalt hebben we Le Figaro gebruikt, vanwege de zalmkleur en het Franse karakter. Er zijn elders in de wereld ook groene en gele kranten in gebruik en die leveren op hun beurt een heel ander soort NewspaperWood op."

‘Upcyclen’

Aardig om te zien is dat het bij hout de jaarringen zijn die voor een unieke tekening van het hout zorgen en bij NewspaperWood de op elkaar geperste pagina’s. Om een stuk NewspaperWood te maken van twee A4’tjes met een dikte van een millimeter, zijn 100-150 krantenpagina’s nodig. "We gebruiken een afvalproduct als grondstof. Wij recyclen niet, maar upcyclen. Papier dat afkomstig is van hout, wordt door ons weer tot hout gemaakt. Doordat we een nieuwe  lijmsoort zonder oplosmiddelen en weekmakers gebruiken, kunnen we elk stuk NewspaperWood probleemloos weer aan het proces van papierrecycling toevoegen." Hoe gaat het nu verder? Zijn er aanvragen van andere autofabrikanten? Van Raadshooven zegt vooralsnog alleen met Peugeot te werken, en dat naar volle tevredenheid: "De dialoog met hen is geweldig."