Het Twentse solarteam werkte de laatste maanden letterlijk dag en nacht aan het ontwerp, tests en de bouw van de Red One, die in oktober de wereldtitel naar Twente moet halen.  Bij Fokker Aerostructures in Hoogeveen werd de body van de rode bolide gemaakt en vorige week werd de laatste hand gelegd aan de coating.

Red One

De 149 kilo wegende Red One is de eerste asymmetrische zonneauto van Solar Team Twente. Dit is voordelig voor de zoninkomsten. Er valt nu, in tegenstelling tot het voorgaande model, maar één keer per dag schaduw van de  cockpit op het paneel. Minder schaduw betekent meer energie en meer energie betekent een snellere race. De nieuwe auto heeft 5% meer energie-inkomsten dan voorganger The Red Engine. De Red One gebruikt evenveel energie als de haardroger van teamleidster Irene van den Hof en de luchtweerstand is gelijk aan de zijspiegel van een Ford Transit.

De zonneauto is gebouwd uit high tech materialen, zoals velgen van vliegtuigaluminium en een body van het carbonsoort TeXtreme van leverancier TenCate. De auto heeft een motorrendement van 98% (ter vergelijking: bij een brandstofmotor is dat 25%) en is niet alleen schoon, maar ook extreem zuinig. De bijzonder lichte en vuilafstotende toplaag van de coating van de Red One is hetzelfde als die van windmolens. 

Vertrouwen in wereldtitel

"We hebben gekozen voor de naam Red One omdat we het rode, Twentse team zijn en natuurlijk voor die eerste plek gaan", zegt teamleider Irene van den Hof. "In 2009 werden we 8e, in 2011 5e, in 2013 3e dus in 2015…"

Van den Hof heeft veel vertrouwen in de eindzege in Australië. "Tijdens de afgelopen twee edities lag de focus op zo laag mogelijke energie-uitgaven van de zonneauto, zoals de aerodynamica en rolweerstand. We verschenen in 2013 met de lichtste auto aan  de start. Nu richten we ons juist op de perfecte combi tussen inkomsten én uitgaven. Met alle kennis uit het verleden, weten we wat er voor nodig is om wereldkampioen te  worden."

Out of the Box Festival

De onthulling van de Red One vond plaats op de eerste editie van het Out of the Box Festival op evenementenlocatie Vliegveld Twenthe. Op dit festival waren bijzondere klassiekers, oldtimers, hybrides en elektrische auto’s te zien. Ook was er muziek, eettentjes, en picknicks en vond de eerste editie van de Zeepkistenrace Twente plaats. Meer dan twintig scholierenteams namen het met een zelfgebouwde zeepkist tegen elkaar op, tijdens de scholenklasse van deze zeepkistenrace. Dit vormde de afsluiting van het scholenproject dat Solar Team Twente en Green Team Twente in samenwerking met Maxon Motor Benelux hebben opgezet.  

Coureurs

Solar Team Twente maakte tevens de vier coureurs bekend. Lars van der Aa, Coen Hartjes, Timothy Teoh en Wouter Put besturen de Red One tijdens de 3000 kilometer lange race door Australië. Een zware klus. In de Red One kan het wel 50 graden Celcius worden en de coureurs rijden vaak 4 uur achtereen. De coureurs worden in samenwerking met het Centrum voor Mens en Luchtvaart getraind onder extreme omstandigheden en in stressvolle situaties. Hier worden ook F16 piloten getraind.

Solar Team Twente

Solar Team Twente bestaat uit negentien studenten van Saxion en Universiteit Twente. Zij hopen hun droom waar te maken: het winnen van de Bridgestone World Solar Challenge in oktober 2015! Solar Team Twente doet mee in de Challengerklasse. De zonneauto’s in deze klasse zijn ontworpen op efficiëntie. De winnaar van de Challengerklasse is het team dat als eerste met de zonneauto de gehele route aflegt volgens de reglementen. Naast de studenten bestaat Solar Team Twente uit het sterke netwerk van meer dan honderd innovatieve partners. Samen wordt topsport beoefend en de snelste zonneauto gebouwd.