TomTom werkt aan het ontwerp van de benodigde kaarten, terwijl Bosch werkt aan de specificaties waaraan deze kaarten moeten voldoen. De kaarten worden momenteel al getest op openbare wegen in Duitsland en de VS, zo meldt TomTom in Amsterdam. "Om highly automated driving op snelwegen in 2020 mogelijk te maken, zijn zeer precieze wegenkaarten nodig",  meldt topman Dirk Hoheisel van Bosch. Jan Maarten de Vries (TomTom Automotive) voegt toe: "Tegen het eind van 2015 willen we nieuwe, zeer nauwkeurige wegenkaarten hebben die highly automated driving mogelijk maken op alle snel- en vergelijkbare wegen in Duitsland. De dekking zal daarna geleidelijk worden uitgebreid in de rest van Europa en Noord-Amerika."

Op de decimeter
Wegenkaarten voor highly automated driving verschillen op twee fronten van kaarten die momenteel door navigatiesystemen worden gebruikt. Ten eerste zijn ze accurater: tot op de decimeter exact. Daarnaast bestaan de kaarten uit verschillende lagen. De basislaag wordt gebruikt voor ‘traditionele’ routeberekening van A naar B. De tweede lokalisatielaag gebruikt zeer accurate kaartinformatie om de positie van de auto op de rijbaan te berekenen ten opzichte van de weg en de omgeving. Boven op de lokalisatielaag zit de planninglaag die de attributen op de weg bevat, zoals rijbaanscheiding, verkeersborden en de snelheidslimiet, maar ook 3D-informatie over de vorm en richting van de weg, zoals bochten en hellingen. Dankzij deze gedetailleerde informatie kan de zelfsturende auto beslissen of en wanneer hij van rijbaan moet veranderen.

Mapping-auto’s van TomTom

Om de veiligheid en het comfort van HAD te garanderen, is het cruciaal dat de gebruikte wegenkaarten up-to-date zijn. Bosch en TomTom gebruiken verschillende methoden om dit te realiseren: TomToms vloot van ‘mapping-auto’s’ rijdt rond om nieuwe wegen en routes in kaart te brengen. Voor recente wijzigingen gebruiken Bosch en TomTom de feedback van een vloot voertuigen uitgerust met de nodige sensoren. Deze informatie wordt naar een server gestuurd, geverifieerd en toegevoegd aan een digitale kaartendatabase. De vernieuwde kaart wordt vervolgens teruggestuurd naar de zelfsturende auto.

Voor Bosch en TomTom is deze samenwerking een verlenging van een bestaande, succesvolle samenwerking. TomTom leverde al kaartinformatie voor connected horizon van Bosch, dat voor het eerst werd gedemonstreerd op de the IAA voor bedrijfsauto’s in Hannover in 2014. De dienst herkent punten met slecht zicht en zich vormende files al in een vroeg stadium, remt zelf het voertuig af en verkleint zo het risico op kettingbotsingen. 

TomTom bestaat uit de vier klantgerichte business units consumer, telematics, automotive en licensing. Met de fleetmanagementoplossingen van telematics helpt TomTom ondernemingen met een wagenpark hun resultaten te optimaliseren. We hebben een toonaangevend realtime wegenkaartenplatform voor innovatieve locatiegebonden diensten en met de auto-industrie realiseren de zelfsturende auto.

 

Zie ook: Teststad voor autonoom rijdende auto bij Universiteit Michigan