Dit meldt het Financieele Dagblad. De stijging van de omzet komt van een hogere opbrengsten uit de licentie-inkomsten (+ 42%) en aan de verkoop van producten voor wagenparkbeheer  (+37%). In het consumentensegment daalden de inkomsten met twee procent. De winstgevendheid van TomTom verslechterde wel, het bedrijfsresultaat in Q2 daalde naar 28 miljoen (was 37 miljoen in Q2-2014). De nettowinst zakte van 8,9 miljoen naar 2,5 miljoen. De winst staat onder druk door de duurdere dollar want TomTom maakt veel kosten in dollars. Maar het Financieele Dagblad meldt:  ‘Beleggers maken zich niet zo heel erg druk om de beperkte winstgevendheid. TomTom lijkt op de beurs in een ander spel te zijn terechtgekomen. De beurswaarde van het bedrijf is sterk opgelopen door de verwachting dat de vraag naar digitale kaarten sterk gaat toenemen dankzij ontwikkelingen op het gebied van automatisch rijden. Technologiebedrijven en autofabrikanten zetten daar op in. Dankzij deze tendens is er al een overnamestrijd ontbrand rond de kaartentak van Nokia, de belangrijkste concurrent van TomTom.’ Zie ook: Teststad voor autonoom rijden bij Universiteit van Michigan.

Smartphone

TomTom verwacht voor geheel 2015 nog altijd een omzet van een miljard euro. De omzet stond de afgelopen jaren onder druk door een sterke terugloop van de verkoop van TomTom’s voor in de auto. Consumenten maakten steeds meer gebruik van de navigatie op hun smartphones. Desondanks zijn nog altijd de kastjes de grootste inkomstenbron voor TomTom. De markt voor deze kastjes kromp in het afgelopen kwartaal in Europa met zeven procent en in de Verenigde Staten met liefst negentien procent.  Maar TomTom weet de omzetdaling  in dit segment te beperken door  de consumenten die nog wel een kastje kopen duurdere modellen te verkopen. Ook heeft het bedrijf meer ingezet op andere consumentenproducten, zoals sporthorloges. De totale omzet in het tweede kwartaal in het consumentensegment bedroeg 165 miljoen euro. Licenties brachten 39 miljoen op en producten voor wagenparkbeheer haalden 35 miljoen aan inkomsten binnen.

Titulaer nieuwe cfo
TomTom maakte dinsdag ook de benoeming van een nieuwe financieel directeur bekend. Taco Titulaer volgt Marina Wyatt op, die naar het Britse marketingbureau UBM vertrekt. Titulaer werkt al sinds 2005 bij TomTom.