Tesla noemt een acceleratie van 0 tot 100 km per uur in 3,3 seconden ‘insane’. De Model S kan nóg sneller gemaakt worden. Dan knalt hij in 2,8 seconden naar de 100 km per uur en heet de optie Ludicrous Mode. Maar hoe, beste Elon Musk, noem je het wanneer een elektrische auto in 1,78 seconden van 0 naar 100 km per uur versnelt? Warp? Want zo ongelooflijk snel komt de elektrische racer van Duitse studenten van z’n plek, waarmee het team een nieuw record neerzette.
Meer
Waar vind je meer auto’s met een stekker dan gemiddeld in Nederland? Esri, gespecialiseerd in geografische data, laat het zien. Wat blijkt? Vianen gaat aan kop. In Nederland is 2,02 procent van de auto’s voorzien van een stekker. Vianen komt op een dichtheid van acht procent. De rode lantaarn wordt gedragen door het noorden: Groningen en Drenthe komen nog niet tot de helft van de gemiddelde Nederlandse stekkerdichtheid.
Verder
De nieuwe generatie elektrische auto’s rijdt verder op een acculading – een paar honderd kilometer, is de voorspelling. Ook de plug-ins staan aan het begin van een vergelijkbare opmars. Zo zou de nieuwe Toyota Prius plug-in naar vijftig kilometer elektrisch bereik gaan (was twintig kilometer). En Mercedes-Benz wil nog grotere stappen zetten, zegt Thomas Weber, de verantwoordelijke voor R&D. Hij ziet vijftig kilometer (werkelijk) elektrisch bereik, dat is het dubbele van nu, als een tussenstap. Met even grote accu’s komen de plug-ins straks verder, weet hij. (bron: ZERauto)