Arthur D. Little: consument sceptisch over EV, car-sharing en zelfrijdende auto

Het Engelse adviesbureau Arthur D. Little heeft onder 6500 eindgebruikers van 10 kernmarkten onderzoek gedaan naar drie megatrends in de automotive: autonoom rijden, elektrische mobiliteit en car-sharing. Klanten blijken op alle drie de thema’s uiterst gereserveerd.

Zo meldt de `Global Automotive Mobility Study’ dat consumenten erg sceptisch zijn over de grootste trend in de industrie, autonoom rijden. Slechts een derde zegt dat ze zouden overwegen een autonome auto te gebruiken. In Nederland ligt dat percentage echter hoger: 42% van de respondenten is van plan om een autonome auto te gebruiken. Zo’n 30% procent heeft twijfels en slechts 28% beschouwt het als een mogelijkheid.

Ook de vooruitzichten voor e-mobiliteit zijn niet positief. Hoge prijzen (64%), beperkt bereik (53%) en een gebrek aan oplaadpunten (41%) zijn de belangrijkste barrières. Overigens wordt in de studie weerlegd dat een eigen auto bezitten niet meer van belang zou zijn onder de jonge generatie.

"OEM’s worden geconfronteerd met een enorme communicatieve uitdaging in het overtuigen van hun terughoudende klanten, ook word er op de lange termijn een significante toename van de hoeveelheid gereden passagierskilometers verwacht", zegt Wolf-Dieter Hoppe, Associate Director van de Automotive Practice bij Arthur D. Little.

Google en Apple

Het team is ook ingegaan op de vraag welke bedrijven de klanten uiteindelijk vertrouwen om betrouwbare autonome voertuigen in serieproductie te brengen. Hoewel de meeste van de ondervraagde autobedrijven alleen genieten van veel consumentenvertrouwen in hun thuismarkten, scoorden Google en Apple het hoogst met betrekking tot een wereldwijd bereik.

De studie moet ook aantonen dat de betekenis van mobiliteit in de hoofden van de consument ingrijpend verandert, in het bijzonder in de wereldwijde megasteden, waar de huidige problemen niet langer kunnen worden opgelost met klassieke concepten. Car-sharing en rijdende diensten zullen dan ook een belangrijke rol spelen in deze gebieden. Voor lange tijd was een van de belangrijkste uitgangspunten van deze ontwikkeling dat de rol van auto als statussymbool zou afnemen en het gebruik van car-sharing zou toenemen. Echter, volgens Wolf-Dieter Hoppe zal "car-sharing niet in de plaats van de eigen auto komen – het kan het beste gezien worden als een extra mobiliteitsoptie."

Bron: Trends in Autoleasing

 

dlit

Arthur D. Little: consument sceptisch over EV, car-sharing en zelfrijdende auto - Automobielmanagement.nl

Arthur D. Little: consument sceptisch over EV, car-sharing en zelfrijdende auto

Het Engelse adviesbureau Arthur D. Little heeft onder 6500 eindgebruikers van 10 kernmarkten onderzoek gedaan naar drie megatrends in de automotive: autonoom rijden, elektrische mobiliteit en car-sharing. Klanten blijken op alle drie de thema’s uiterst gereserveerd.

Zo meldt de `Global Automotive Mobility Study’ dat consumenten erg sceptisch zijn over de grootste trend in de industrie, autonoom rijden. Slechts een derde zegt dat ze zouden overwegen een autonome auto te gebruiken. In Nederland ligt dat percentage echter hoger: 42% van de respondenten is van plan om een autonome auto te gebruiken. Zo’n 30% procent heeft twijfels en slechts 28% beschouwt het als een mogelijkheid.

Ook de vooruitzichten voor e-mobiliteit zijn niet positief. Hoge prijzen (64%), beperkt bereik (53%) en een gebrek aan oplaadpunten (41%) zijn de belangrijkste barrières. Overigens wordt in de studie weerlegd dat een eigen auto bezitten niet meer van belang zou zijn onder de jonge generatie.

"OEM’s worden geconfronteerd met een enorme communicatieve uitdaging in het overtuigen van hun terughoudende klanten, ook word er op de lange termijn een significante toename van de hoeveelheid gereden passagierskilometers verwacht", zegt Wolf-Dieter Hoppe, Associate Director van de Automotive Practice bij Arthur D. Little.

Google en Apple

Het team is ook ingegaan op de vraag welke bedrijven de klanten uiteindelijk vertrouwen om betrouwbare autonome voertuigen in serieproductie te brengen. Hoewel de meeste van de ondervraagde autobedrijven alleen genieten van veel consumentenvertrouwen in hun thuismarkten, scoorden Google en Apple het hoogst met betrekking tot een wereldwijd bereik.

De studie moet ook aantonen dat de betekenis van mobiliteit in de hoofden van de consument ingrijpend verandert, in het bijzonder in de wereldwijde megasteden, waar de huidige problemen niet langer kunnen worden opgelost met klassieke concepten. Car-sharing en rijdende diensten zullen dan ook een belangrijke rol spelen in deze gebieden. Voor lange tijd was een van de belangrijkste uitgangspunten van deze ontwikkeling dat de rol van auto als statussymbool zou afnemen en het gebruik van car-sharing zou toenemen. Echter, volgens Wolf-Dieter Hoppe zal "car-sharing niet in de plaats van de eigen auto komen – het kan het beste gezien worden als een extra mobiliteitsoptie."

Bron: Trends in Autoleasing

 

dlit