Achterstand op hybride ‘oorzaak’ van sjoemeldiesel

Het Duitse Handelsblatt heeft een heel team ingezet om erachter te komen hoe Volkswagen tot het bedrog met de emissie van de dieselmotoren is gekomen. Het lijkt erop dat de poging om in de VS voet aan de grond te krijgen, de aanleiding is geweest.

Het VW-concern heeft de opkomst van de hybride auto lange tijd niet serieus genomen. Maar die auto’s braken uiteindelijk, onder aanvoering van Toyota, wel degelijk door. Omdat het VW-concern rond 2005 niet kon opboksen tegen de hybrides werd de zuinige diesel als de redding gezien. Maar aansluitend bleek het niet mogelijk met de nieuw ontwikkelde dieselmotor (type EA 189) aan de strenge Amerikaanse milieunormen te voldoen. Daarom werd, ergens rond 2008, besloten dat de software het probleem met de NOx-uitstoot maar moest oplossen.

Uiteindelijk is binnen het concern door een groep van slechts enkele personen deze beslissing genomen, denkt het Handelsblatt. En wie er precies allemaal op de hoogte waren van het bedrog – vermoedelijk een iets grotere groep – heeft het Handelsblatt nog niet kunnen ontdekken. De krant vernam overigens ook dat de beslissing om financieel directeur Hans-Dieter Pötsch van Volkswagen AG te benoemen tot nieuwe voorzitter van de raad van toezicht als opvolger van Ferdinand Piëch,  niet zonder slag of stoot plaatsvond. Pötsch was immers in dienst gedurende de hele periode waarin met de uitstootsoftware gemanipuleerd werd.  (bron: Handelsblatt, De Tijd)

Achterstand op hybride ‘oorzaak’ van sjoemeldiesel - Automobielmanagement.nl

Achterstand op hybride ‘oorzaak’ van sjoemeldiesel

Het Duitse Handelsblatt heeft een heel team ingezet om erachter te komen hoe Volkswagen tot het bedrog met de emissie van de dieselmotoren is gekomen. Het lijkt erop dat de poging om in de VS voet aan de grond te krijgen, de aanleiding is geweest.

Het VW-concern heeft de opkomst van de hybride auto lange tijd niet serieus genomen. Maar die auto’s braken uiteindelijk, onder aanvoering van Toyota, wel degelijk door. Omdat het VW-concern rond 2005 niet kon opboksen tegen de hybrides werd de zuinige diesel als de redding gezien. Maar aansluitend bleek het niet mogelijk met de nieuw ontwikkelde dieselmotor (type EA 189) aan de strenge Amerikaanse milieunormen te voldoen. Daarom werd, ergens rond 2008, besloten dat de software het probleem met de NOx-uitstoot maar moest oplossen.

Uiteindelijk is binnen het concern door een groep van slechts enkele personen deze beslissing genomen, denkt het Handelsblatt. En wie er precies allemaal op de hoogte waren van het bedrog – vermoedelijk een iets grotere groep – heeft het Handelsblatt nog niet kunnen ontdekken. De krant vernam overigens ook dat de beslissing om financieel directeur Hans-Dieter Pötsch van Volkswagen AG te benoemen tot nieuwe voorzitter van de raad van toezicht als opvolger van Ferdinand Piëch,  niet zonder slag of stoot plaatsvond. Pötsch was immers in dienst gedurende de hele periode waarin met de uitstootsoftware gemanipuleerd werd.  (bron: Handelsblatt, De Tijd)