Volgens informatie waarover het Duitse Manager Magazin beschikt, worden deze functionarissen ervan verdacht bij de ontwikkeling en/of de toepassing van de sjoemelsoftware betrokken te zijn geweest of er in ieder geval op tijd van te hebben geweten. Daarom zijn de betrokkenen, totdat er meer duidelijkheid is, met verlof gestuurd.


Consequent en onbarmhartig

Het concern heeft al eerder de ontwikkelingshoofden van Volkswagen, Audi en Porsche op non-actief gesteld. Ook zij worden ervan verdacht bij de zaak betrokken te zijn.  Volkswagen heeft toegegeven dat de vijfhonderd duizend in de VS verkochte auto’s zo zijn gemanipuleerd dat ze tijdens de officiële emissietest aanmerkelijk minder NOx uitstoten dan ze normaal doen. Het is ook zo dat de betrokken software in elf miljoen auto’s op de wereld is geïnstalleerd.  De inmiddels nieuw benoemde concernchef Matthias Müller wil een  ‘consequente en onbarmhartige opheldering van deze zaak’.

Het grootste deel  van de met verlof gestuurde medewerkers werkt in de afdeling motorontwikkeling of uitlaatgasnabehandeling, zo meldt Wolfsburg. Volgens  Manager Magazin  Online gaat het om ontwikkelaars en managers, ook van hogere rangen, in Duitsland en in de VS.  De grote baas Martin Winterkorn trad vrij snel na het bekend worden van de zaak af omdat hij uiteindelijk als ceo verantwoordelijk is. Hij verklaarde zich van geen kwaad bewust te zijn.

Niet serieus genomen

VW-ontwikkelingschef Heinz-Jakob Neusser  zou al in 2011 door een technicus op de manipulatie zijn geattendeerd. Neusser was toen de chef van de motorenontwikkeling bij Volkswagen.  Kennelijk heeft hij de informatie niet serieus genomen, aldus berichten van WDR, NDR en van Süddeutsche Zeitung. Ondertussen is de concerntop aan het nadenken hoe  Neusser en de ontwikkelingschefs van Audi (Ulrich Hackenberg) en van Porsche (Wolfgang Hatz) in ieder geval tijdelijk moeten worden  vervangen. Als belangrijkste kandidaat voor de baan in Wolfsburg (VW)  noemt men ontwikkelingschef Frank Welsch van Skoda.  Ook wordt gesproken over Matthias Rabe (Seat) en Eckhard Scholtz van Volkswagen Nutzfahrzeuge in Hannover.

(bronnen: Manager Magazin Online / Der Spiegel Online / WDR / NDR / Süddeutsche Zeitung)