Het gaat hierbij om informatie als bijvoorbeeld de laatst bezochte parkeerplaatsen, routes en bestemmingen, maar ook informatie over rijgedrag (remmen) en zelfs het gebruik van de veiligheidsgordel.

ANWB waarschuwt voor deze ontwikkeling: ”Het wordt allemaal geregistreerd en verzameld. Ook telefoonnummers, mailadressen en persoonlijke foto’s van de mobiele telefoon van de bestuurder worden verzameld op de harde schijf van de auto”, stelt de belangenclub.

Veel van deze ‘computers op wielen’ hebben een dataverbinding met de autofabrikant. Daarmee kunnen bijvoorbeeld technische storingen worden opgelost en bestaan er allerlei mogelijkheden om auto’s veiliger te maken. ”Maar er kan ook misbruik van worden gemaakt. We hebben geen idee wat fabrikanten met deze informatie doen”, vertelt een woordvoerder van de ANWB.

Volgens hem weet driekwart van de Nederlandse automobilisten niets van ‘connected diensten’ in auto’s. Behalve dat de privacy kan worden geschonden, vreest de ANWB ook dat de automobilist volledig afhankelijk wordt van de autodealer voor onderhoud en reparaties. Daarnaast vergroot de datastroom naar de fabrikant het risico op hacken, wat autodiefstal in de hand werkt.

De ANWB wil, samen met andere autoclubs in Europa, dat er regelgeving komt om de privacy van automobilisten te beschermen. Daarvoor is afgelopen dinsdag de campagne ‘My car, my data’ van start gegaan.