Analyse: Porsche heeft geen haast met elektrische auto

Tijdens een interview heeft de CEO van Porsche, Oliver Blume, bevestigd dat zijn merk heil ziet in hybride auto’s. Hij laat weten dat er in 2018 een hybride 911 komt, die dan de ‘S E-Hybrid’ uitvoeringen van de Cayenne en Panamera gezelschap gaat houden. Een volledig elektrische Porsche kunnen we in 2020 verwachten.

Analyse: Porsche heeft geen haast met elektrische auto

De conceptstudie Mission-E, die afgelopen september op de IAA van Frankfurt werd gepresenteerd, gaat namelijk een productieafgeleide krijgen. De elektrische sportieveling krijgt een actieradius van 600 kilometer en zal ook als basis dienen voor een emissieloos model van zustermerk Bentley.

Groen licht voor Mission-E 

De conceptstudie Mission-E gaat nu onder de codenaam J1 productierijp gemaakt worden. In december gaf Stuttgart groen licht voor de productie van een elektrische sportieveling. Net als de conceptstudie krijgt de definitieve versie 5 deuren. Met de J1 wil Porsche namelijk de Tesla Model S gaan beconcurreren. De elektrische liftback zal gebouwd gaan worden op een nieuwe productielijn waarvoor een investering van 700 miljoen nodig is. Verder krijgt de J1 een eigen platform om de lithium/ion batterijen en de elektromotoren te kunnen huisvesten.

In het interview sprak Blume ook over concurrenten, en dan voornamelijk over Tesla en Apple met zijn autoproject. De CEO laat weten dat er geen zelfrijdende Porsche zal komen, want "een Porsche moet een auto blijven die je zelf bestuurt". Blume ziet echter wel "interessante mogelijkheden" op het gebied van automatisering. Over Tesla geeft hij toe dat het merk vele nieuwe invalshoeken heeft gebracht, en de bestaande spelers in de branche werkelijk heeft uitgedaagd. En dat verdient volgens hem respect. "Toch kan er nog niet gesproken worden van een economisch succes", aldus Blume.

Tesla niet winstgevend

De topman doelt hiermee op het feit dat Tesla nog steeds niet winstgevend is en dat één zwaluw nog geen zomer maakt: de Model S is weliswaar een hit, maar de belangstelling voor de nieuwe Model X (een SUV met vleugeldeuren achter) valt achter. Overigens lijkt de Model S op de thuismarkt over zijn hoogtepunt heen te zijn. Zelfs met actieaanbiedingen kan de afzet niet (meer) omhoog gekrikt worden. Blume heeft dus geen haast met het lanceren van een elektrische Porsche. Hij lijkt te suggereren dat dit pas zal gebeuren als er een goede (lees: winstgevende) businesscase voor een elektrische auto gemaakt kan worden.

Blume gaf echter wel aan dat elektrische auto’s, samen met digitalisering en connectiviteit, de 3 essentiële pijlers voor de toekomst vormen. Voormalig Apple baas Steve Jobs was dol op Porsches; omgekeerd laat de huidige baas van Porsche weten dat hij onder de indruk is van de ongelooflijke technologische dynamiek van Apple. Maar op de vraag of Blume Apple vreest als concurrent op de automarkt, is het antwoord klip en klaar "neen". Gelukkig voor Blume koestert Apple niet de ambitie om een sportwagen te bouwen. De CEO van Porsche wil zich niettemin door Apple laten inspireren en bekijken hoe ze kunnen samenwerken met nieuwe technologische spelers.

Het prototype Mission-E wordt aangedreven door 2 elektromotoren, die samen goed zijn voor 610 pk. Verder beschikt hij over vierwielaandrijving en idem besturing. De Mission-E kan in 3,5 seconden naar 100 km/u sprinten. Het accupakket kan via een snellader van 800 volt in 15 minuten tot 80 procent van zijn maximale capaciteit worden opgeladen. Om het ontwerp productierijp te maken, zal de winst van Porsche de komende jaren minder hard stijgen. Dat komt door de investeringen die nodig zijn in de nieuwe productielijn en het platform.

Veel nieuwe modellen in pijplijn 

Blume laat weten dat er veel nieuwe modellen aankomen. "Daarom kunnen we niet meer zulke grote sprongen maken in onze resultaten". Porsche gaat ongeveer 1 miljard euro investeren in haar fabriek in Zuffenhausen, waar in de toekomst de productievariant van de Mission-E conceptstudie gebouwd gaat worden. Porsche hoeft echter niet op een houtje te gaan bijten om fabricage van het elektrische model mogelijk te maken, want vorig jaar verkocht het merk voor de eerste keer in haar geschiedenis meer dan 200.000 auto’s. Dat is vooral te danken aan het succes van de Macan. De winstcijfers van Porsche moeten nog bekendgemaakt worden, maar in 2014 kon men 2,72 miljard euro bijschrijven op de spaarrekening.

Door: Toralt Deinum, Autointernationaal

Analyse: Porsche heeft geen haast met elektrische auto - Automobielmanagement.nl

Analyse: Porsche heeft geen haast met elektrische auto

Tijdens een interview heeft de CEO van Porsche, Oliver Blume, bevestigd dat zijn merk heil ziet in hybride auto’s. Hij laat weten dat er in 2018 een hybride 911 komt, die dan de ‘S E-Hybrid’ uitvoeringen van de Cayenne en Panamera gezelschap gaat houden. Een volledig elektrische Porsche kunnen we in 2020 verwachten.

Analyse: Porsche heeft geen haast met elektrische auto

De conceptstudie Mission-E, die afgelopen september op de IAA van Frankfurt werd gepresenteerd, gaat namelijk een productieafgeleide krijgen. De elektrische sportieveling krijgt een actieradius van 600 kilometer en zal ook als basis dienen voor een emissieloos model van zustermerk Bentley.

Groen licht voor Mission-E 

De conceptstudie Mission-E gaat nu onder de codenaam J1 productierijp gemaakt worden. In december gaf Stuttgart groen licht voor de productie van een elektrische sportieveling. Net als de conceptstudie krijgt de definitieve versie 5 deuren. Met de J1 wil Porsche namelijk de Tesla Model S gaan beconcurreren. De elektrische liftback zal gebouwd gaan worden op een nieuwe productielijn waarvoor een investering van 700 miljoen nodig is. Verder krijgt de J1 een eigen platform om de lithium/ion batterijen en de elektromotoren te kunnen huisvesten.

In het interview sprak Blume ook over concurrenten, en dan voornamelijk over Tesla en Apple met zijn autoproject. De CEO laat weten dat er geen zelfrijdende Porsche zal komen, want "een Porsche moet een auto blijven die je zelf bestuurt". Blume ziet echter wel "interessante mogelijkheden" op het gebied van automatisering. Over Tesla geeft hij toe dat het merk vele nieuwe invalshoeken heeft gebracht, en de bestaande spelers in de branche werkelijk heeft uitgedaagd. En dat verdient volgens hem respect. "Toch kan er nog niet gesproken worden van een economisch succes", aldus Blume.

Tesla niet winstgevend

De topman doelt hiermee op het feit dat Tesla nog steeds niet winstgevend is en dat één zwaluw nog geen zomer maakt: de Model S is weliswaar een hit, maar de belangstelling voor de nieuwe Model X (een SUV met vleugeldeuren achter) valt achter. Overigens lijkt de Model S op de thuismarkt over zijn hoogtepunt heen te zijn. Zelfs met actieaanbiedingen kan de afzet niet (meer) omhoog gekrikt worden. Blume heeft dus geen haast met het lanceren van een elektrische Porsche. Hij lijkt te suggereren dat dit pas zal gebeuren als er een goede (lees: winstgevende) businesscase voor een elektrische auto gemaakt kan worden.

Blume gaf echter wel aan dat elektrische auto’s, samen met digitalisering en connectiviteit, de 3 essentiële pijlers voor de toekomst vormen. Voormalig Apple baas Steve Jobs was dol op Porsches; omgekeerd laat de huidige baas van Porsche weten dat hij onder de indruk is van de ongelooflijke technologische dynamiek van Apple. Maar op de vraag of Blume Apple vreest als concurrent op de automarkt, is het antwoord klip en klaar "neen". Gelukkig voor Blume koestert Apple niet de ambitie om een sportwagen te bouwen. De CEO van Porsche wil zich niettemin door Apple laten inspireren en bekijken hoe ze kunnen samenwerken met nieuwe technologische spelers.

Het prototype Mission-E wordt aangedreven door 2 elektromotoren, die samen goed zijn voor 610 pk. Verder beschikt hij over vierwielaandrijving en idem besturing. De Mission-E kan in 3,5 seconden naar 100 km/u sprinten. Het accupakket kan via een snellader van 800 volt in 15 minuten tot 80 procent van zijn maximale capaciteit worden opgeladen. Om het ontwerp productierijp te maken, zal de winst van Porsche de komende jaren minder hard stijgen. Dat komt door de investeringen die nodig zijn in de nieuwe productielijn en het platform.

Veel nieuwe modellen in pijplijn 

Blume laat weten dat er veel nieuwe modellen aankomen. "Daarom kunnen we niet meer zulke grote sprongen maken in onze resultaten". Porsche gaat ongeveer 1 miljard euro investeren in haar fabriek in Zuffenhausen, waar in de toekomst de productievariant van de Mission-E conceptstudie gebouwd gaat worden. Porsche hoeft echter niet op een houtje te gaan bijten om fabricage van het elektrische model mogelijk te maken, want vorig jaar verkocht het merk voor de eerste keer in haar geschiedenis meer dan 200.000 auto’s. Dat is vooral te danken aan het succes van de Macan. De winstcijfers van Porsche moeten nog bekendgemaakt worden, maar in 2014 kon men 2,72 miljard euro bijschrijven op de spaarrekening.

Door: Toralt Deinum, Autointernationaal