Autonoom rijden maakt momenteel snelle vooruitgang. Veel landen ruimen de wettelijke en technische barrières op, in veel plaatsen zijn autonoom rijdende voertuigen al op de openbare weg aan het proefrijden en de autobouwers zelf zijn hard bezig de techniek verder te verfijnen. Google heeft bijvoorbeeld net aangekondigd nog eens 100 Chrysler Pacifica’s aan haar testvloot toe te voegen.

Maar voor welke markt gebeurt dan allemaal, vragen veel deskundigen zich af. Uit Noord-Amerikaanse onderzoeken van bijvoorbeeld consultants J.D. Power, de Canadian Automobile Association en ook toeleverancier Robert Bosch blijkt steevast dat de helft tot driekwart van de respondenten niets met autonoom rijden te maken wil hebben. "Technisch zijn we binnen een jaar of tien klaar voor autonoom rijden. Maar het zal nog zeker tot het eind van het volgende decennium duren voordat de consument er aan wil, als dat al gebeurt," zegt Kay Stepper, hoofd van de eenheid autonoom rijden bij Bosch. "Het belangrijkste probleem is angst. Veel mensen hebben al jaren regelmatig te maken met computerproblemen, zullen ze zich dan toevertrouwen aan een voertuig dat hen met dat soort computers door het verkeer moet lozen?"