Samenwerking robot en mens bij Ford Keulen

De robots in de Ford-fabriek in Keulen kunnen goed samenwerken met hun menselijke collega’s. Er zijn geen kooien of andere traditionele beschermingsmaatregelen nodig.

Samenwerking robot en mens bij Ford Keulen

Ford zet de robots in bij de montagelijn voor schokdempers van hun Fiesta-model. De lichtgewicht robots zijn volledig geïntegreerd in de assemblagelijn. Karl Anton, directeur ‘Vehicle Operations’ bij Ford Europa: "De Ford Fiesta-productie in Keulen is ’s werelds eerste Ford-fabriek die is gebaseerd op deze innovatieve technologie."

‘Overhead’

De robot betekent voor de monteurs van de schokdempers een behoorlijke ergonomische vooruitgang. Voorheen werkten de medewerkers veel boven hun hoofd, wat een zware fysieke belasting is. Daarnaast moesten ze tegelijk de schokdemper en een luchtaangedreven schroevendraaier vasthouden. Het nieuwe systeem helpt hen hierbij.

Veiligheid

Volgens Ford is de samenwerkende lichtgewicht robot uitgerust met de modernste sensortechnologie. Bij de minste aanraking door het personeel zal de robotarm zich terugtrekken. Daarom is het niet noodzakelijk een beschermrooster te plaatsen of beschermende kleding te dragen.

Helpende ‘hand’

De samenwerking tussen mens en machine verloopt soepel. Eerst plaatst de medewerker de schokdemper en de schroeven in het nieuwe systeem en geeft de robot door aanraking een impuls. Daarna wijkt de robotarm eerst iets terug en kijkt daarna met een ingebouwde camera de juistheid van de positie van de schokdemper.
Indien alles in orde is beweegt de robot zich automatisch richting de wielkast van de carrosserie. Daar controleert de medewerker nogmaals de positie van de schokdemper en geeft de robot via een handgreep het signaal om de schroeven vast te draaien.

Uitbreiding?

Op dit moment zet Ford in de montage van de Fiesta vier lichtgewicht samenwerkende robots in. Een uitbreiding sluit Karl Anton echter niet uit. "We onderzoeken momenteel verdere mogelijkheden voor het gebruik van collaboratieve systemen. Het belangrijkste blijft echter dat niet alleen de efficiëntie, maar ook de ergonomie en workflows verbeterd worden.

Samenwerking robot en mens bij Ford Keulen - Automobielmanagement.nl

Samenwerking robot en mens bij Ford Keulen

De robots in de Ford-fabriek in Keulen kunnen goed samenwerken met hun menselijke collega’s. Er zijn geen kooien of andere traditionele beschermingsmaatregelen nodig.

Samenwerking robot en mens bij Ford Keulen

Ford zet de robots in bij de montagelijn voor schokdempers van hun Fiesta-model. De lichtgewicht robots zijn volledig geïntegreerd in de assemblagelijn. Karl Anton, directeur ‘Vehicle Operations’ bij Ford Europa: "De Ford Fiesta-productie in Keulen is ’s werelds eerste Ford-fabriek die is gebaseerd op deze innovatieve technologie."

‘Overhead’

De robot betekent voor de monteurs van de schokdempers een behoorlijke ergonomische vooruitgang. Voorheen werkten de medewerkers veel boven hun hoofd, wat een zware fysieke belasting is. Daarnaast moesten ze tegelijk de schokdemper en een luchtaangedreven schroevendraaier vasthouden. Het nieuwe systeem helpt hen hierbij.

Veiligheid

Volgens Ford is de samenwerkende lichtgewicht robot uitgerust met de modernste sensortechnologie. Bij de minste aanraking door het personeel zal de robotarm zich terugtrekken. Daarom is het niet noodzakelijk een beschermrooster te plaatsen of beschermende kleding te dragen.

Helpende ‘hand’

De samenwerking tussen mens en machine verloopt soepel. Eerst plaatst de medewerker de schokdemper en de schroeven in het nieuwe systeem en geeft de robot door aanraking een impuls. Daarna wijkt de robotarm eerst iets terug en kijkt daarna met een ingebouwde camera de juistheid van de positie van de schokdemper.
Indien alles in orde is beweegt de robot zich automatisch richting de wielkast van de carrosserie. Daar controleert de medewerker nogmaals de positie van de schokdemper en geeft de robot via een handgreep het signaal om de schroeven vast te draaien.

Uitbreiding?

Op dit moment zet Ford in de montage van de Fiesta vier lichtgewicht samenwerkende robots in. Een uitbreiding sluit Karl Anton echter niet uit. "We onderzoeken momenteel verdere mogelijkheden voor het gebruik van collaboratieve systemen. Het belangrijkste blijft echter dat niet alleen de efficiëntie, maar ook de ergonomie en workflows verbeterd worden.