Autonoom rijden bezorgt verzekeraars nachtmerries

Autoverzekeringen zijn één van de belangrijkste inkomstenbronnen voor schadeverzekeraars. Maar die inkomsten dreigen de komende jaren drastisch in te zakken door de komst van de autonome auto die de kans op een aanrijding aanzienlijk verkleint.

Autonoom rijden bezorgt verzekeraars nachtmerries

Amerikaanse deskundigen vrezen dat de verzekeringsbedrijven de komende tien tot twintig jaar zeker 80 procent van de premie op autopolissen mis gaan lopen. "De wereld gaat zeker veranderen en dat proberen we voor te zijn. Hoe, dat is op dit moment nog de grote vraag," aldus directeur Tom Wilson van de Amerikaanse verzekeraar Allstate Corp. "Het gebeurt niet van vandaag of morgen maar dat het gebeuren gaat is wel zeker."

Bij het vaststellen van de premie gaat het straks niet zo zeer over het rijgedrag van de chauffeur – want die rijdt meestal niet – maar over de veiligheid van de infrastructuur of het bereik van de GPS-satellieten. Ook zullen de verzekeraars of hun rekenmeesters moeten beoordelen of de ‘autopilot’ van Tesla veiliger of juist minder veilig is dan de zelfrijd-software in een Google- of Apple car. De technologie in al die voertuigen is er in ieder geval op gericht zo min mogelijk of helemaal geen aanrijdingen te veroorzaken. KPMG berekent dan ook dat er in 2040 zeker 80 procent minder verkeersongevallen gemeld zullen worden dan momenteel het geval is. Minder schade betekent minder premie en minder premie betekent een enorme hap uit de koek van de schadeverzekeraars.

Autonoom rijden bezorgt verzekeraars nachtmerries - Automobielmanagement.nl

Autonoom rijden bezorgt verzekeraars nachtmerries

Autoverzekeringen zijn één van de belangrijkste inkomstenbronnen voor schadeverzekeraars. Maar die inkomsten dreigen de komende jaren drastisch in te zakken door de komst van de autonome auto die de kans op een aanrijding aanzienlijk verkleint.

Autonoom rijden bezorgt verzekeraars nachtmerries

Amerikaanse deskundigen vrezen dat de verzekeringsbedrijven de komende tien tot twintig jaar zeker 80 procent van de premie op autopolissen mis gaan lopen. "De wereld gaat zeker veranderen en dat proberen we voor te zijn. Hoe, dat is op dit moment nog de grote vraag," aldus directeur Tom Wilson van de Amerikaanse verzekeraar Allstate Corp. "Het gebeurt niet van vandaag of morgen maar dat het gebeuren gaat is wel zeker."

Bij het vaststellen van de premie gaat het straks niet zo zeer over het rijgedrag van de chauffeur – want die rijdt meestal niet – maar over de veiligheid van de infrastructuur of het bereik van de GPS-satellieten. Ook zullen de verzekeraars of hun rekenmeesters moeten beoordelen of de ‘autopilot’ van Tesla veiliger of juist minder veilig is dan de zelfrijd-software in een Google- of Apple car. De technologie in al die voertuigen is er in ieder geval op gericht zo min mogelijk of helemaal geen aanrijdingen te veroorzaken. KPMG berekent dan ook dat er in 2040 zeker 80 procent minder verkeersongevallen gemeld zullen worden dan momenteel het geval is. Minder schade betekent minder premie en minder premie betekent een enorme hap uit de koek van de schadeverzekeraars.