Waterstofraceauto van de toekomst onthuld

Na de onthulling van het ontwerp op 10 maart jongstleden, heeft studententeam Forze van de TU Delft hard gewerkt om dit ontwerp te produceren en te realiseren tot een supercar. De Forze VII werd zondag 7 augustus door Jan Lammers gepresenteerd op de Gamma Racing Day op het TT-circuit in Assen.

Waterstofraceauto van de toekomst onthuld

Lammers is blij met de Forze VII: "Het is belangrijk dat Nederland zich bewust is van alternatieven voor fossiele brandstoffen. Dat deze waterstofraceauto de strijd aangaat met benzineauto’s spreekt tot de verbeelding: waterstof is een alternatief met ongekende mogelijkheden, in tegenstelling tot de beperkte hoeveelheid fossiele brandstoffen. Ik zal de vorderingen van team Forze dan ook met veel belangstelling blijven volgen."

Testen

"Het testen gaat voorspoedig," zegt teammanager Rick Everaert, "al is het duidelijk te zien dat er nog genoeg moet gebeuren voordat deze auto een race zou kunnen winnen". Het is belangrijk dat de auto veilig lange afstanden kan afleggen. Daarom is er meer testtijd nodig voordat de Forze VII wereldrecords mag gaan verbreken op het circuit. 

De techniek

De Forze VII is een waterstofbrandstofcelauto. Dit betekent dat er waterstof wordt getankt. Dat is een expertisegebied van de nieuwe hoofdsponsor PitPoint. Samen met zuurstof uit de lucht, wordt waterstof omgezet in water en elektriciteit. Hiermee zijn de auto’s van Forze de enige raceauto’s ter wereld waarmee je ongegeneerd kan racen zonder enige vorm van schadelijke uitstoot. Het tanken van waterstof gaat net zo snel als het tanken van benzine, wat volgens teammanager Everaert een groot voordeel is.

De studenten van de TU Delft maken gebruik van veel innovatieve technieken. Zo maken zij gebruik van KERS (kinetic energy recovery systems) dat ook te vinden is in een Formule 1 auto. De concurrenten van de Forze VII maken geen gebruik van deze techniek.  

Specificaties

Ten opzichte van zijn voorganger, de Forze VI, zijn er in dit model veel nieuwe features bijgekomen. Het Forze team heeft in korte tijd de volgende specificaties gerealiseerd:
•0 … 100km/u: <4 seconde;
•Topsnelheid: 210 km/u;
•Vermogen brandstofcel: 100 kW (135 PK);
•Boost power: 200 kW (270 PK);
•Gewicht: 1100 kg;
•Grootte: 4,6 x 1,90 m.
 

Over Forze

Forze is het waterstofraceteam van de TU Delft. Het team bestaat uit 65 studenten van verschillende faculteiten, van luchtvaarten ruimtevaarttechniek tot technische bestuurskunde. Zij zetten zich samen in om waterstoftechnologie te promoten, door het ontwerpen, maken en racen van een zeer innovatieve raceauto.


Voor meer informatie, zie: http://www.forzedelft.nl/

 

Waterstofraceauto van de toekomst onthuld - Automobielmanagement.nl

Waterstofraceauto van de toekomst onthuld

Na de onthulling van het ontwerp op 10 maart jongstleden, heeft studententeam Forze van de TU Delft hard gewerkt om dit ontwerp te produceren en te realiseren tot een supercar. De Forze VII werd zondag 7 augustus door Jan Lammers gepresenteerd op de Gamma Racing Day op het TT-circuit in Assen.

Waterstofraceauto van de toekomst onthuld

Lammers is blij met de Forze VII: "Het is belangrijk dat Nederland zich bewust is van alternatieven voor fossiele brandstoffen. Dat deze waterstofraceauto de strijd aangaat met benzineauto’s spreekt tot de verbeelding: waterstof is een alternatief met ongekende mogelijkheden, in tegenstelling tot de beperkte hoeveelheid fossiele brandstoffen. Ik zal de vorderingen van team Forze dan ook met veel belangstelling blijven volgen."

Testen

"Het testen gaat voorspoedig," zegt teammanager Rick Everaert, "al is het duidelijk te zien dat er nog genoeg moet gebeuren voordat deze auto een race zou kunnen winnen". Het is belangrijk dat de auto veilig lange afstanden kan afleggen. Daarom is er meer testtijd nodig voordat de Forze VII wereldrecords mag gaan verbreken op het circuit. 

De techniek

De Forze VII is een waterstofbrandstofcelauto. Dit betekent dat er waterstof wordt getankt. Dat is een expertisegebied van de nieuwe hoofdsponsor PitPoint. Samen met zuurstof uit de lucht, wordt waterstof omgezet in water en elektriciteit. Hiermee zijn de auto’s van Forze de enige raceauto’s ter wereld waarmee je ongegeneerd kan racen zonder enige vorm van schadelijke uitstoot. Het tanken van waterstof gaat net zo snel als het tanken van benzine, wat volgens teammanager Everaert een groot voordeel is.

De studenten van de TU Delft maken gebruik van veel innovatieve technieken. Zo maken zij gebruik van KERS (kinetic energy recovery systems) dat ook te vinden is in een Formule 1 auto. De concurrenten van de Forze VII maken geen gebruik van deze techniek.  

Specificaties

Ten opzichte van zijn voorganger, de Forze VI, zijn er in dit model veel nieuwe features bijgekomen. Het Forze team heeft in korte tijd de volgende specificaties gerealiseerd:
•0 … 100km/u: <4 seconde;
•Topsnelheid: 210 km/u;
•Vermogen brandstofcel: 100 kW (135 PK);
•Boost power: 200 kW (270 PK);
•Gewicht: 1100 kg;
•Grootte: 4,6 x 1,90 m.
 

Over Forze

Forze is het waterstofraceteam van de TU Delft. Het team bestaat uit 65 studenten van verschillende faculteiten, van luchtvaarten ruimtevaarttechniek tot technische bestuurskunde. Zij zetten zich samen in om waterstoftechnologie te promoten, door het ontwerpen, maken en racen van een zeer innovatieve raceauto.


Voor meer informatie, zie: http://www.forzedelft.nl/