Chinees crasht met Tesla op Autopilot

Na het dodelijke ongeval met een Tesla op de Autopilot in Florida en enkele minder ernstig afgelopen incidenten, wordt nu weer een ongeval met het systeem gemeld in China. De eigenaar van die Tesla, de 33-jarige Luo Zhen, verwijt het autobedrijf dat het niet duidelijk en eerlijk is over wat de Autopilot kan en vooral niet kan.

Tesla

Zhen reed op een snelweg bij Beijing met de Autopilot ingeschakeld. Dat systeem merkte echter niet dat er een auto met pech op de vluchtstrook stond waardoor de Tesla er bovenop knalde. Het ongeval bleef beperkt tot materiele schade, de bestuurders van beide auto’s kwamen er verder goed van af.

Zhen stelt nu dat hij de Tesla juist kocht vanwege de mogelijkheden om de auto op de Autopilot zelf te laten rijden. Tijdens een testrit had de verkoper zelfs de handen van het stuur gehaald om te laten zien hoe het systeem kan werken. Andere kopers van een Tesla in China beamen dat verhaal.

Tesla ontkent echter alle aansprakelijkheid. "De chauffeur van de Tesla, waarvan de handen niet op het stuur werden gedetecteerd, stuurde niet bij om een ongeval te vermijden," legt een woordvoerder van Tesla uit aan Reuters. "Zoals duidelijk is gecommuniceerd aan de chauffeur is Autopilot een assistentiefunctie, waarbij het noodzakelijk is dat je je handen te allen tijde op het stuur houdt."

 

Chinees crasht met Tesla op Autopilot - Automobielmanagement.nl

Chinees crasht met Tesla op Autopilot

Na het dodelijke ongeval met een Tesla op de Autopilot in Florida en enkele minder ernstig afgelopen incidenten, wordt nu weer een ongeval met het systeem gemeld in China. De eigenaar van die Tesla, de 33-jarige Luo Zhen, verwijt het autobedrijf dat het niet duidelijk en eerlijk is over wat de Autopilot kan en vooral niet kan.

Tesla

Zhen reed op een snelweg bij Beijing met de Autopilot ingeschakeld. Dat systeem merkte echter niet dat er een auto met pech op de vluchtstrook stond waardoor de Tesla er bovenop knalde. Het ongeval bleef beperkt tot materiele schade, de bestuurders van beide auto’s kwamen er verder goed van af.

Zhen stelt nu dat hij de Tesla juist kocht vanwege de mogelijkheden om de auto op de Autopilot zelf te laten rijden. Tijdens een testrit had de verkoper zelfs de handen van het stuur gehaald om te laten zien hoe het systeem kan werken. Andere kopers van een Tesla in China beamen dat verhaal.

Tesla ontkent echter alle aansprakelijkheid. "De chauffeur van de Tesla, waarvan de handen niet op het stuur werden gedetecteerd, stuurde niet bij om een ongeval te vermijden," legt een woordvoerder van Tesla uit aan Reuters. "Zoals duidelijk is gecommuniceerd aan de chauffeur is Autopilot een assistentiefunctie, waarbij het noodzakelijk is dat je je handen te allen tijde op het stuur houdt."