Analyse: Waarom autofabrikanten niet om ‘autodelen’ heen kunnen

Het lijkt misschien onlogisch dat autofabrikanten actief zijn in autodelen, waar het uitgangspunt vaak is dat er minder auto’s nodig zijn. Dat staat haaks op de verkoopdoelstellingen. Daarnaast staat autodelen wereldwijd en in Nederland nog in de kinderschoenen. Toch buitelen de autofabrikanten over elkaar heen met nieuwe autodeelconcepten.

Analyse: Waarom autofabrikanten niet om ‘autodelen’ heen kunnen

Zo omschreef Tesla’s CEO Elon Musk in zijn toekomstvisie hoe je jouw zelfrijdende auto straks via een app aan de ‘Tesla shared fleet’ kunt toevoegen, zodat deze geld voor je verdient terwijl jij aan het werk of op vakantie bent. BMW en Sixt timmeren al 5 jaar aan de weg met DriveNow en kwamen in juli dit jaar ook naar Brussel. Daimler is in 29 steden actief met Car2Go en Volkwagen en PON zijn samen aandeelhouder in Greenwheels. Opel startte vorig jaar in Duitsland CarUnity, een gedurfd peer-to-peer concept, waarop ook andere automerken welkom zijn.

Doen ze dit omdat ze de potentie van autodelen zien? Omdat de markt langzaam aan het veranderen is, of als een manier om meer auto’s te verkopen? Waarschijnlijk allemaal. De potentie van autodelen is groot, berekent o.a. marktonderzoeker Frost & Sullivan. De nieuwe generaties willen wel de lusten, maar niet de lasten van autobezit.

"Nu zien we de auto voor de deur nog als vrijheid, maar echte mobiliteitsvrijheid is voor elke verplaatsing het meest geschikte vervoermiddel kiezen met hetzelfde gemak als in je eigen auto stappen." zegt Ananda Groag, shared mobility expert bij shareNL, een kennisplatform dat internationaal bedrijven en overheden helpt bij het ontwikkelen van autodelen.

We weten niet precies hoe de toekomst eruit gaat zien, maar wat alle autofabrikanten wel heel goed weten, is dat we op weg zijn naar ‘on-demand mobiliteit’. Dat betekent dat autofabrikanten – van oorsprong niet de snelste en meest innovatieve bedrijven – snel slagen moeten maken. Tech bedrijven ontwikkelen mobiliteitsdiensten en fabrikanten ontwikkelen tech-platformen. Hun product wordt een digitaal aangedreven dienst. Zo’n transitie gaat niet over een nacht ijs, dus moeten de fabrikanten vooral leren en data verzamelen. Autodelen is een van de diensten die hen hiermee kan helpen, op weg naar deze nieuwe toekomst.

Meer weten over autodelen? Kom naar ‘Driving Change’, het event over autodelen op 27 september in Den Haag.

Analyse: Waarom autofabrikanten niet om ‘autodelen’ heen kunnen - Automobielmanagement.nl

Analyse: Waarom autofabrikanten niet om ‘autodelen’ heen kunnen

Het lijkt misschien onlogisch dat autofabrikanten actief zijn in autodelen, waar het uitgangspunt vaak is dat er minder auto’s nodig zijn. Dat staat haaks op de verkoopdoelstellingen. Daarnaast staat autodelen wereldwijd en in Nederland nog in de kinderschoenen. Toch buitelen de autofabrikanten over elkaar heen met nieuwe autodeelconcepten.

Analyse: Waarom autofabrikanten niet om ‘autodelen’ heen kunnen

Zo omschreef Tesla’s CEO Elon Musk in zijn toekomstvisie hoe je jouw zelfrijdende auto straks via een app aan de ‘Tesla shared fleet’ kunt toevoegen, zodat deze geld voor je verdient terwijl jij aan het werk of op vakantie bent. BMW en Sixt timmeren al 5 jaar aan de weg met DriveNow en kwamen in juli dit jaar ook naar Brussel. Daimler is in 29 steden actief met Car2Go en Volkwagen en PON zijn samen aandeelhouder in Greenwheels. Opel startte vorig jaar in Duitsland CarUnity, een gedurfd peer-to-peer concept, waarop ook andere automerken welkom zijn.

Doen ze dit omdat ze de potentie van autodelen zien? Omdat de markt langzaam aan het veranderen is, of als een manier om meer auto’s te verkopen? Waarschijnlijk allemaal. De potentie van autodelen is groot, berekent o.a. marktonderzoeker Frost & Sullivan. De nieuwe generaties willen wel de lusten, maar niet de lasten van autobezit.

"Nu zien we de auto voor de deur nog als vrijheid, maar echte mobiliteitsvrijheid is voor elke verplaatsing het meest geschikte vervoermiddel kiezen met hetzelfde gemak als in je eigen auto stappen." zegt Ananda Groag, shared mobility expert bij shareNL, een kennisplatform dat internationaal bedrijven en overheden helpt bij het ontwikkelen van autodelen.

We weten niet precies hoe de toekomst eruit gaat zien, maar wat alle autofabrikanten wel heel goed weten, is dat we op weg zijn naar ‘on-demand mobiliteit’. Dat betekent dat autofabrikanten – van oorsprong niet de snelste en meest innovatieve bedrijven – snel slagen moeten maken. Tech bedrijven ontwikkelen mobiliteitsdiensten en fabrikanten ontwikkelen tech-platformen. Hun product wordt een digitaal aangedreven dienst. Zo’n transitie gaat niet over een nacht ijs, dus moeten de fabrikanten vooral leren en data verzamelen. Autodelen is een van de diensten die hen hiermee kan helpen, op weg naar deze nieuwe toekomst.

Meer weten over autodelen? Kom naar ‘Driving Change’, het event over autodelen op 27 september in Den Haag.