200 automobilisten testen Bosch Connect

In mei werd Bosch Car Service Connect geïntroduceerd bij de 400 universele Bosch Car Service autobedrijven in Nederland. Inmiddels is het project in de volgende – belangrijke – fase beland: via 26 pilot BCS-garages rijden zijn 200 automobilisten dagelijks onderweg met een dongel om het systeem in de praktijk te testen.

200 automobilisten testen Bosch Car Service

De basis van de Bosch Car Service Connect is een connector die wordt aangesloten op de OBD-stekker van de auto, waarna de auto en de smartphone van de berijder verbinding kunnen maken. Via de bijbehorende Bosch Connect app wordt de klant op de hoogte gehouden van onder meer de technische gesteldheid van de auto.

"De eerste fase van de praktijktest concentreerde zich voornamelijk op het opsporen en oplossen van kinderziektes in de hardware en de app", vertelt Gerwin Vegter, marketing directeur bij Robert Bosch. "Nu zijn we zover dat we onze testers vragen om over een periode van zo’n 6 weken de toegevoegde waarde van het systeem te beoordelen."

Info op verschillende niveaus 

Via de Bosch Car Service Connect app krijgen testers informatie op verschillende niveaus: waarschuwingen bij storingen en andere problemen, meldingen voor naderend onderhoud, maar ook feedback op rijgedrag in termen van veiligheid of brandstofverbruik.

"Onderzoeken hebben aangetoond dat automobilisten de toegevoegde waarde zien van Bosch Car Service Connect. Die conclusies willen we bevestigd krijgen van onze testers. We zullen dit product pas op de markt brengen als er voldoende draagvlak bestaat", benadrukt de marketing directeur.

Bosch heeft becijferd dat op jaarbasis 10.000 Bosch Car Service Connect zullen moeten worden verkocht. Zo’n grote gebruikersgroep is noodzakelijk omdat de technologie constant aangepast moet worden. "Zodra een autofabrikant de software in een auto update kan dat gevolgen hebben voor ons systeem."

Om volume te krijgen in Europa loopt momenteel ook een pilot in Frankrijk en zijn initiatieven in de Scandinavische landen in een vergevorderd stadium. De functionaliteiten binnen Bosch Car Service Connect zullen per markt op maat gemaakt worden.

Koppeling ‘Mijn Bosch Car Service’ 

Eind dit jaar of begin 2017 volgt de volgende grote uitbreiding door het koppelen met ‘Mijn Bosch Car Service’. "Het connect systeem synchroniseert met de persoonlijke omgeving van de gebruiker op onze website en heeft zo zicht op de gegevens van zijn auto en kan van daaruit ook onderhoud en reparatie regelen inclusief zicht op de kosten", besluit de marketing directeur.

200 automobilisten testen Bosch Connect - Automobielmanagement.nl

200 automobilisten testen Bosch Connect

In mei werd Bosch Car Service Connect geïntroduceerd bij de 400 universele Bosch Car Service autobedrijven in Nederland. Inmiddels is het project in de volgende – belangrijke – fase beland: via 26 pilot BCS-garages rijden zijn 200 automobilisten dagelijks onderweg met een dongel om het systeem in de praktijk te testen.

200 automobilisten testen Bosch Car Service

De basis van de Bosch Car Service Connect is een connector die wordt aangesloten op de OBD-stekker van de auto, waarna de auto en de smartphone van de berijder verbinding kunnen maken. Via de bijbehorende Bosch Connect app wordt de klant op de hoogte gehouden van onder meer de technische gesteldheid van de auto.

"De eerste fase van de praktijktest concentreerde zich voornamelijk op het opsporen en oplossen van kinderziektes in de hardware en de app", vertelt Gerwin Vegter, marketing directeur bij Robert Bosch. "Nu zijn we zover dat we onze testers vragen om over een periode van zo’n 6 weken de toegevoegde waarde van het systeem te beoordelen."

Info op verschillende niveaus 

Via de Bosch Car Service Connect app krijgen testers informatie op verschillende niveaus: waarschuwingen bij storingen en andere problemen, meldingen voor naderend onderhoud, maar ook feedback op rijgedrag in termen van veiligheid of brandstofverbruik.

"Onderzoeken hebben aangetoond dat automobilisten de toegevoegde waarde zien van Bosch Car Service Connect. Die conclusies willen we bevestigd krijgen van onze testers. We zullen dit product pas op de markt brengen als er voldoende draagvlak bestaat", benadrukt de marketing directeur.

Bosch heeft becijferd dat op jaarbasis 10.000 Bosch Car Service Connect zullen moeten worden verkocht. Zo’n grote gebruikersgroep is noodzakelijk omdat de technologie constant aangepast moet worden. "Zodra een autofabrikant de software in een auto update kan dat gevolgen hebben voor ons systeem."

Om volume te krijgen in Europa loopt momenteel ook een pilot in Frankrijk en zijn initiatieven in de Scandinavische landen in een vergevorderd stadium. De functionaliteiten binnen Bosch Car Service Connect zullen per markt op maat gemaakt worden.

Koppeling ‘Mijn Bosch Car Service’ 

Eind dit jaar of begin 2017 volgt de volgende grote uitbreiding door het koppelen met ‘Mijn Bosch Car Service’. "Het connect systeem synchroniseert met de persoonlijke omgeving van de gebruiker op onze website en heeft zo zicht op de gegevens van zijn auto en kan van daaruit ook onderhoud en reparatie regelen inclusief zicht op de kosten", besluit de marketing directeur.