Voor Mercedes-Benz lijkt dat echter geen probleem meer: de systemen die de Duitse autobouwer ontwikkelt geven altijd prioriteit aan de veiligheid van de mensen ín de auto en niet van degenen daarbuiten.

Alle nieuwe Level 4 en Level 5 autonome auto’s waar Mercedes-Benz nu aan werkt kiezen in twijfelgevallen consequent voor de inzittenden, stelt Christoph von Hugo, manager van de afdeling voor rij-assistentiesystemen en actieve veiligheid. "Als je weet dat je in ieder geval één persoon kan redden, redt die dan. Als je zeker weet dat je één dode kunt voorkomen, dan is dat onze prioriteit. Waarbij het overigens wel zo is dat de systemen zo worden opgezet dat je 99 procent van dit soort gevallen kunt voorkomen."

Von Hugo vergeet daarbij wel te vermelden dat de verschillende overheden nog nooit hebben aangegeven wie er bij hen voor zou gaan, de voetganger of de automobilist. Daarnaast is het bepaald niet uitgesloten dat de nabestaanden van voetgangers die dodelijk zijn geraakt door een autonoom rijdende auto – of hun advocaten – de fabrikant van die auto voor de rechter zullen slepen.