30.000 start-ups ‘cirkelen’ rond de autowereld

De autowereld wordt vandaag de dag omringd door meer dan 30.000 start-ups. Dat leidt tot een hevige, bijna Darwiaanse slag om het bestaan. Alleen de sterksten zullen overleven, maar dat hoeven niet persé de grootsten te zijn.

30.000 start-ups 'cirkelen' rond de autowereld

Dat vertelde Jacques Aschenbroich, CEO van de grote Franse toeleverancier aan de auto-industrie Valeo, tijdens een bezoek aan de Autoshow van Detroit. Assenbroich stelt dat niet alle grote autofabrikanten van dit moment goed weten om te gaan met de huidige revolutie in de autowereld. "Een bepaald aantal, ja. Maar het vereist een enorme capaciteit om te veranderen en je aan te passen. Vandaar dat veel grote spelers samenwerking zoeken met acteurs uit de nieuwe economie."

Aschenbroich denkt ook dat de technologische ontwikkeling weer zal kunnen leiden tot ‘een verbroedering tussen de auto en het stadscentrum’. "De burgemeesters van een aantal grote steden willen de auto steeds meer uit hun stad mijden. Ik denk dat dat een verkeerd idee is. Natuurlijk moet de auto-industrie verantwoordelijkheid nemen voor haar bijdrage aan de milieuvervuiling. Maar op dit gebied boeken we enorme vooruitgang door hybride en elektrische technologie te ontwikkeling. Dat zou kunnen betekenen dat de auto ook weer het stadscentrum in mag."

30.000 start-ups ‘cirkelen’ rond de autowereld - Automobielmanagement.nl

30.000 start-ups ‘cirkelen’ rond de autowereld

De autowereld wordt vandaag de dag omringd door meer dan 30.000 start-ups. Dat leidt tot een hevige, bijna Darwiaanse slag om het bestaan. Alleen de sterksten zullen overleven, maar dat hoeven niet persé de grootsten te zijn.

30.000 start-ups 'cirkelen' rond de autowereld

Dat vertelde Jacques Aschenbroich, CEO van de grote Franse toeleverancier aan de auto-industrie Valeo, tijdens een bezoek aan de Autoshow van Detroit. Assenbroich stelt dat niet alle grote autofabrikanten van dit moment goed weten om te gaan met de huidige revolutie in de autowereld. "Een bepaald aantal, ja. Maar het vereist een enorme capaciteit om te veranderen en je aan te passen. Vandaar dat veel grote spelers samenwerking zoeken met acteurs uit de nieuwe economie."

Aschenbroich denkt ook dat de technologische ontwikkeling weer zal kunnen leiden tot ‘een verbroedering tussen de auto en het stadscentrum’. "De burgemeesters van een aantal grote steden willen de auto steeds meer uit hun stad mijden. Ik denk dat dat een verkeerd idee is. Natuurlijk moet de auto-industrie verantwoordelijkheid nemen voor haar bijdrage aan de milieuvervuiling. Maar op dit gebied boeken we enorme vooruitgang door hybride en elektrische technologie te ontwikkeling. Dat zou kunnen betekenen dat de auto ook weer het stadscentrum in mag."