Het ongeval vond plaats in juni 2016, toen een 29-jarige West-Vlaamse frontaal botste met een tegenligger in een Porsche. De 26-passagier van de Porsche kwam daarbij om het leven.

Omdat beide bestuurders zich niets herinneren van het ongeval, deed de politierechtbank een beroep op Volvo en Porsche om de gegevens van de zwarte dozen in beide auto’s uit te lezen. Dat bleek niet mogelijk bij de Porsche, maar wel bij de Volvo. Daaruit bleek dat de Volvo 155 km/u reed op het moment van het ongeval, op een plek waar 90 km/u de snelheidslimiet was. Bovendien week de bestuurder van de Volvo af van haar rijstrook én gaf ze net voor de botsing nog extra gas. Al eerder was vastgesteld dat ze 1,72 promille alcohol in haar bloed had.

De bestuurster van de Volvo was er niet van op de hoogte dat haar wagen een zwarte doos bevatte. Volgens de Belgische automobielfederatie Febiac is dat steeds meer het geval bij moderne wagens. Tegen september 2020 zouden alle nieuwe auto’s zulke apparatuur moeten hebben, meent Europa.