"De branche staat voor enorme technologische uitdagingen om een chaotisch systeem als het wegverkeer te automatiseren. Omdat er ook in de toekomst veel niet- of slechts gedeeltelijk gedigitaliseerde voertuigen en andere verkeersdeelnemers op de weg zijn is een overgangstijd van meerdere decennia te verwachten." zegt analist Eric Heymann.

Zijn afdeling gaat er wel van uit dat de autofabrikanten in de technologische wedloop met digitale voorlopers als Google en Apple zich goed staande zullen kunnen houden. Dat komt vooral door het grote aanpassingsvermogen van de autobedrijven zelf en anderszijds de hoge barrières voor externe ondernemingen om in de autosector binnen te dringen. De internet-bedrijven zouden zich volgens Deutsche Bank daarom beter kunnen richten op de auto-data markt.

De onderzoekers stellen tenslotte dat voor de verdere ontwikkeling van autonoom-rijden technieken, anders dan bij elektrische auto’s, geen steun van de overheid nodig zal zijn. "Nieuwe systemen worden stapsgewijs in de nieuwste modellen ingebouwd. De meerprijs in de drie of vier cijfers is niet te vergelijken met de extra kosten voor elektrische mobiliteit."