Amsterdam begint proef met beter verkeerbeheer

De regio Amsterdam gaat een proef nemen met beter verkeerbeheer en directere diensten aan weggebruikers. Amsterdam werkt daarbij samen met onder meer de BMW Groep en de kaarten- en navigatiebedrijven TomTom, Google Maps en HERE Technologies.

Amsterdam begint proef met beter verkeersbeheer

Aan de pilot, die mede wordt gefinancierd door de Europese Commissie, gaan in eerste instantie 6.000 weggebruikers deelnemen. De verkeerscentrales in de regio en de andere partners delen verkeersgegevens, route-adviezen en maatregelen op het gebied van verkeersmanagement. Op basis daarvan worden adviezen over de snelheid en de route en gerichte adviezen bij verkeershinder en calamiteiten doorgegeven aan de auto’s en de automobilisten. Dat moet de doorstroming en veiligheid van het verkeer verbeteren. De nieuwe diensten worden in de komende anderhalf jaar ontwikkeld en in 2019 op grote schaal in en rond Amsterdam getest. Daarna zijn er vervolgproeven in de regio’s van München, Kopenhagen en Antwerpen.

Amsterdam begint proef met beter verkeerbeheer - Automobielmanagement.nl

Amsterdam begint proef met beter verkeerbeheer

De regio Amsterdam gaat een proef nemen met beter verkeerbeheer en directere diensten aan weggebruikers. Amsterdam werkt daarbij samen met onder meer de BMW Groep en de kaarten- en navigatiebedrijven TomTom, Google Maps en HERE Technologies.

Amsterdam begint proef met beter verkeersbeheer

Aan de pilot, die mede wordt gefinancierd door de Europese Commissie, gaan in eerste instantie 6.000 weggebruikers deelnemen. De verkeerscentrales in de regio en de andere partners delen verkeersgegevens, route-adviezen en maatregelen op het gebied van verkeersmanagement. Op basis daarvan worden adviezen over de snelheid en de route en gerichte adviezen bij verkeershinder en calamiteiten doorgegeven aan de auto’s en de automobilisten. Dat moet de doorstroming en veiligheid van het verkeer verbeteren. De nieuwe diensten worden in de komende anderhalf jaar ontwikkeld en in 2019 op grote schaal in en rond Amsterdam getest. Daarna zijn er vervolgproeven in de regio’s van München, Kopenhagen en Antwerpen.