Race naar autonome auto telt veel verliezers

Aan de race om de eerste autonome auto op de weg te hebben nemen meer dan 50 grote ondernemingen deel. Die spenderen daar miljarden aan, maar uiteindelijk zal er in het volgende decennium slechts een handjevol winnaars over blijven.

Race naar autonome auto telt veel verliezers

Dat zegt consultant AlixPartners LLP in een nieuwe studie. "Er gaan miljarden en nog eens miljarden verloren in gokjes die op het verkeerde paard werden gezet," stelde John Hoffecker, vice-voorzitter van AlixPartners LLP deze week tijdens een speech voor de Automotive Press Association in autostad Detroit. De traditionele autofabrikanten hebben een enorme klus aan de concurrentie van tech giganten als Alphabet (moeder van Google en Waymo) en Apple die veel meer geld te besteden hebben om autonome auto’s te ontwikkelen, denkt Hoffecker. "Die verliezers zullen niet verdwijnen, met name de gevestigde autofabrikanten niet. Maar ze zullen racen om op gelijke voet te komen in autonoom-rijden technologie nadat ze al veel geld in die race gestopt hebben, terwijl ze vermoedelijk uiteindelijk die technologie zullen moeten kopen van de winnaars. Wie het eerst met autonoom kan komen, heeft een enorm voordeel."

Race naar autonome auto telt veel verliezers - Automobielmanagement.nl

Race naar autonome auto telt veel verliezers

Aan de race om de eerste autonome auto op de weg te hebben nemen meer dan 50 grote ondernemingen deel. Die spenderen daar miljarden aan, maar uiteindelijk zal er in het volgende decennium slechts een handjevol winnaars over blijven.

Race naar autonome auto telt veel verliezers

Dat zegt consultant AlixPartners LLP in een nieuwe studie. "Er gaan miljarden en nog eens miljarden verloren in gokjes die op het verkeerde paard werden gezet," stelde John Hoffecker, vice-voorzitter van AlixPartners LLP deze week tijdens een speech voor de Automotive Press Association in autostad Detroit. De traditionele autofabrikanten hebben een enorme klus aan de concurrentie van tech giganten als Alphabet (moeder van Google en Waymo) en Apple die veel meer geld te besteden hebben om autonome auto’s te ontwikkelen, denkt Hoffecker. "Die verliezers zullen niet verdwijnen, met name de gevestigde autofabrikanten niet. Maar ze zullen racen om op gelijke voet te komen in autonoom-rijden technologie nadat ze al veel geld in die race gestopt hebben, terwijl ze vermoedelijk uiteindelijk die technologie zullen moeten kopen van de winnaars. Wie het eerst met autonoom kan komen, heeft een enorm voordeel."