Mercedes-Benz is al langere tijd bezig met het ontwikkelen van 3D-geprinte reserve-onderdelen. Nu is voor het eerst een 3D-geprint aluminium onderdeel geproduceerd dat voldoet aan de kwaliteitseisen van het truckmerk. 

Zelfde betrouwbaarheid

‘Met de introductie van 3D-metaalprinten bevestigt Mercedes-Benz Trucks zijn pioniersrol in de trucksector’, zegt Andreas Deuschle, hoofd van marketing & operations van customer services & parts bij Mercedes-Benz Trucks. ‘We garanderen dezelfde functionaliteit, betrouwbaarheid, duurzaamheid en kosteneffectiviteit met 3D-metalen onderdelen zoals we met conventioneel geproduceerde onderdelen doen.’  

Een druk op de knop

Volgens customer services & parts zijn de 3D-metalen onderdelen bijzonder sterk en hebben ze een hoge hittebestendigheid. Het proces is daarom bijzonder geschikt voor de productie van mechanische en hittegevoelige componenten die in kleine aantallen nodig zijn. Metalen onderdelen kunnen met een druk op de knop worden geproduceerd met elke geometrie en in alle aantallen.

Op klantverzoek

Het thermostaatdeksel is daar een goed voorbeeld van. Dit onderdeel wordt alleen in kleine getallen besteld en wordt gebruikt in oudere vrachtwagens en Unimog modellen waarvan de productie ongeveer vijftien jaar geleden is gestaakt. Dit laat zien dat Mercedes in staat is om componenten te produceren die niet meer in de huidige serieproductievoertuigen zijn geïnstalleerd, of tegen een redelijke prijs alleen in zeer kleine batches worden vervaardigd als speciale klantenverzoeken. Dankzij de vooruitgaande digitalisering kunnen zelfs zeer specifieke metalen componenten van Mercedes-Benz Trucks besteld worden en op aanvraag overal ter wereld ter beschikking worden gesteld, zelfs na vele jaren: snel, kosteneffectief, in vereiste aantallen en in consistente hoge OEM kwaliteit.

Bron: Vraag en Aanbod