De schijfrem zit bijvoorbeeld vast aan het stervormige deel van de velg. Zodoende knijpt het remblok zich niet aan de buitenzijde van de remschijf, maar aan de binnenzijde vast. Zo kan een grotere remschijf worden geplaatst.

Het is ook mogelijk om een aluminium remschijf te gebruiken. Dat is weer gunstig voor het onafgeveerde gewicht en het voorkomen van roestvorming, zonder in te leveren op remprestaties.

Corrosievrij
Al die eigenschappen maken dit wiel bij uitstek geschikt voor elektrische auto’s waarop remmen niet of nauwelijks worden gebruikt. Elektrische auto’s als de BMW i3 of Opel Ampera-e remmen bijvoorbeeld op de elektromotor om energie terug te winnen. Dat levert vaak al voldoende vertraging op om de auto compleet tot stilstand te dwingen.

De reguliere stalen schrijfremmen worden op die manier nauwelijks gebruikt. De corrosievrije aluminium schijven garanderen optimale remcondities, ook als ze lange tijd niet gebruikt zijn.

Eenvoudige bandenwissel

Een ander voordeel van de New Wheel Concept van Continental is dat de band en velgrand afzonderlijk van de spaken en remschijf te demonteren zijn. Dat maakt bandenwissels ook een stuk eenvoudiger, want je laat het centrale deel dan gewoon zitten.