Romantiek van zelfrijdende auto wordt overdreven

“De romantiek bij iedereen in de media over hoe deze robots, autonoom rijdende auto’s, zullen gaan werken is overdreven. Het is een voortschrijdend iets, net als computing. Als je het hebt over een auto die overal, te allen tijde en onder alle omstandigheden, kou, regen, kan rijden, dan is dat verder weg dan 2021. En iedere fabrikant zal je dat vertellen.”

hackett

Met die woorden zet Jim Hackett, sinds mei CEO van Ford, de plannen voor zelfrijdende auto’s bij zijn bedrijf wat meer op een laag pitje. Hacketts voorganger Mark Fields was een grote fan van autonoom rijden en beloofde in dat kader ook dat Ford in 2021 een volledig autonome auto op de markt zou hebben. Maar zijn opvolger denkt niet dat het zo’n vaart zal lopen, benadrukte hij tijdens een congres over de City of Tomorrow in San Francisco.

Hackett verwacht ook zeker niet dat autonoom rijdende auto’s die iedereen kan gebruiken de eigen auto zullen verdrijven. "De mobiliteitswereld zal zeker niet worden overgenomen door zulke autonoom rijdende taxi’s. Er blijft altijd een plaats voor auto’s die je zelf koopt en waar je zelf ook in rijdt. Zelfrij-technologie kan ook een belangrijke rol spelen in auto’s die mensen bezitten, auto’s die niet moeten kunnen botsen. Dan koop je die mogelijkheden vanwege de bescherming die dat biedt. Het is natuurlijk mogelijk dat het toegepast gaat worden op een grootschalige, verstorende manieren, daar zijn we ook niet blind voor, maar ik wed er op dat we dat niet weten."

Hackett sluit niet uit dat de ontwikkelingen er uiteindelijk toch toe zullen leiden dat er minder auto’s worden verkocht. "Ik sta open voor de mogelijkheid dat de lijn omgebogen kan worden. Onze verdediging is dan om niet alleen te investeren in nieuwe modellen maar ook in de fitness van de onderneming. Maar ik ben werkelijk optimistisch dat de dreiging niet zal zijn dat we niet voldoende omzet halen uit auto’s. Er rijden nu bijna 100 miljoen mensen in onze producten rond, daar kunnen we een hoop nieuwe diensten voor ontwikkelen."

Romantiek van zelfrijdende auto wordt overdreven - Automobielmanagement.nl

Romantiek van zelfrijdende auto wordt overdreven

“De romantiek bij iedereen in de media over hoe deze robots, autonoom rijdende auto’s, zullen gaan werken is overdreven. Het is een voortschrijdend iets, net als computing. Als je het hebt over een auto die overal, te allen tijde en onder alle omstandigheden, kou, regen, kan rijden, dan is dat verder weg dan 2021. En iedere fabrikant zal je dat vertellen.”

hackett

Met die woorden zet Jim Hackett, sinds mei CEO van Ford, de plannen voor zelfrijdende auto’s bij zijn bedrijf wat meer op een laag pitje. Hacketts voorganger Mark Fields was een grote fan van autonoom rijden en beloofde in dat kader ook dat Ford in 2021 een volledig autonome auto op de markt zou hebben. Maar zijn opvolger denkt niet dat het zo’n vaart zal lopen, benadrukte hij tijdens een congres over de City of Tomorrow in San Francisco.

Hackett verwacht ook zeker niet dat autonoom rijdende auto’s die iedereen kan gebruiken de eigen auto zullen verdrijven. "De mobiliteitswereld zal zeker niet worden overgenomen door zulke autonoom rijdende taxi’s. Er blijft altijd een plaats voor auto’s die je zelf koopt en waar je zelf ook in rijdt. Zelfrij-technologie kan ook een belangrijke rol spelen in auto’s die mensen bezitten, auto’s die niet moeten kunnen botsen. Dan koop je die mogelijkheden vanwege de bescherming die dat biedt. Het is natuurlijk mogelijk dat het toegepast gaat worden op een grootschalige, verstorende manieren, daar zijn we ook niet blind voor, maar ik wed er op dat we dat niet weten."

Hackett sluit niet uit dat de ontwikkelingen er uiteindelijk toch toe zullen leiden dat er minder auto’s worden verkocht. "Ik sta open voor de mogelijkheid dat de lijn omgebogen kan worden. Onze verdediging is dan om niet alleen te investeren in nieuwe modellen maar ook in de fitness van de onderneming. Maar ik ben werkelijk optimistisch dat de dreiging niet zal zijn dat we niet voldoende omzet halen uit auto’s. Er rijden nu bijna 100 miljoen mensen in onze producten rond, daar kunnen we een hoop nieuwe diensten voor ontwikkelen."