Rinspeed komt met mobiliteitsecosysteem inclusief stationair gebruik

De Zwitserse denktank Rinspeed komt met een concept voor een slim en schoon mobiliteitssysteem met een splitsbare chassis-carrosserie constructie.

Rinspeed komt met mobiliteitsecosysteem inclusief stationair gebruik

De auto-industrie heeft de Consumer Electronics Show (CES) in Las Vegas in de afgelopen vier jaar meer en meer gebruikt om nieuwe technologie te presenteren. Tijdens de laatste versie was bijna elke Duitse, Japanse, Amerikaanse en Zuid-Koreaanse autofabrikant aanwezig.

Op de komende CES, die in januari 2018 wordt gehouden, zullen wij nu voor het eerst ook een speciale ‘constructeur’ zien. Rinspeed laat met het ‘Snap’-conceptvoertuig een uitgebreide aanpak zien voor zelfrijdende elektrische auto’s vol IT-componenten die voor het eerst ook zinvol zijn wanneer ze niet bewegen, omdat het chassis en de carrosseriestructuren afzonderlijk te gebruiken zijn. Als gevolg hiervan is ongebruikt ‘rollend materieel’ iets uit het verleden.

Mobiliteitsvisionair Frank M. Rinderknecht verlegt eenvoudig alle componenten die gevoelig zijn voor slijtage en veroudering, evenals alle technologieën die relevant zijn voor de verwerking van gegevens naar het zogenaamde ‘skateboard’, het ‘intelligente’ en volledig geautomatiseerde chassis van het elektrische voertuig. De carrosserie structuren, de zogenaamde ‘pod’ bestaan uit duurzame modules. Ze zijn vrijwel vrij van mechanische slijtage en bevatten alleen IT-componenten die niet snel verouderd zijn.

Daar bovenop gaat het allemaal om het specifieke gebruik – van een veelzijdige ‘pod’ voor afleveringen tot een indrukwekkende, volledige connected ervaring voor de inzittenden van een passagiers-pod.
Daarmee lossen de slimme Zwitsers een probleem op dat velen van ons kennen van het navigatiesysteem in ons eigen voertuig: het herkent de weg niet omdat de software- en kaartgegevens verouderd zijn. Dit specifieke probleem kan in de nabije toekomst snel een veiligheidsthema worden in auto’s die zelf rijden. Want na enkele jaren kunnen de meeste conventionele IT-componenten niet meer worden bijgewerkt, omdat de snelle software-ontwikkeling de hardware simpelweg snel laat verouderen. De rest van het voertuig blijft bruikbaar voor de gehele levensduur van een auto – dat wil zeggen 18 jaar en meer.

Het ingenieuze idee erachter: terwijl de klassieke autobouwers het moment waarop carrosserie en chassis samenkomen (‘huwelijk’) het hoogtepunt beschouwen van elke fabriekstour, zijn skateboards en pods van de "Snap" slechts tijdelijke metgezellen , die op hun beurt weer dag en nacht samen zijn. Veelzijdige pods – zoals voor passagiersvervoer, levering van pakketten, of een weekendje uit met het hele gezin kunnen worden gebruikt op het chassis dat op dat moment beschikbaar is. De pods kunnen ook stationair worden gebruikt – bijvoorbeeld als tijdelijk kantoor in het hart van de stad.
En de skateboards? Na een aantal jaren van intensief gebruik worden ze volledig gerecycled, omdat ze het einde van hun levensduur hebben bereikt. Als gevolg daarvan ontwijken ze een dure en ingewikkelde hardware-upgrade.

Er zijn enkele grote partners en leveranciers bij de Snap betrokken, zoals Dekra, Ernst en Young, Harman, NXP Semiconductors en ZF. (Henny Hemmes)

Rinspeed komt met mobiliteitsecosysteem inclusief stationair gebruik - Automobielmanagement.nl

Rinspeed komt met mobiliteitsecosysteem inclusief stationair gebruik

De Zwitserse denktank Rinspeed komt met een concept voor een slim en schoon mobiliteitssysteem met een splitsbare chassis-carrosserie constructie.

Rinspeed komt met mobiliteitsecosysteem inclusief stationair gebruik

De auto-industrie heeft de Consumer Electronics Show (CES) in Las Vegas in de afgelopen vier jaar meer en meer gebruikt om nieuwe technologie te presenteren. Tijdens de laatste versie was bijna elke Duitse, Japanse, Amerikaanse en Zuid-Koreaanse autofabrikant aanwezig.

Op de komende CES, die in januari 2018 wordt gehouden, zullen wij nu voor het eerst ook een speciale ‘constructeur’ zien. Rinspeed laat met het ‘Snap’-conceptvoertuig een uitgebreide aanpak zien voor zelfrijdende elektrische auto’s vol IT-componenten die voor het eerst ook zinvol zijn wanneer ze niet bewegen, omdat het chassis en de carrosseriestructuren afzonderlijk te gebruiken zijn. Als gevolg hiervan is ongebruikt ‘rollend materieel’ iets uit het verleden.

Mobiliteitsvisionair Frank M. Rinderknecht verlegt eenvoudig alle componenten die gevoelig zijn voor slijtage en veroudering, evenals alle technologieën die relevant zijn voor de verwerking van gegevens naar het zogenaamde ‘skateboard’, het ‘intelligente’ en volledig geautomatiseerde chassis van het elektrische voertuig. De carrosserie structuren, de zogenaamde ‘pod’ bestaan uit duurzame modules. Ze zijn vrijwel vrij van mechanische slijtage en bevatten alleen IT-componenten die niet snel verouderd zijn.

Daar bovenop gaat het allemaal om het specifieke gebruik – van een veelzijdige ‘pod’ voor afleveringen tot een indrukwekkende, volledige connected ervaring voor de inzittenden van een passagiers-pod.
Daarmee lossen de slimme Zwitsers een probleem op dat velen van ons kennen van het navigatiesysteem in ons eigen voertuig: het herkent de weg niet omdat de software- en kaartgegevens verouderd zijn. Dit specifieke probleem kan in de nabije toekomst snel een veiligheidsthema worden in auto’s die zelf rijden. Want na enkele jaren kunnen de meeste conventionele IT-componenten niet meer worden bijgewerkt, omdat de snelle software-ontwikkeling de hardware simpelweg snel laat verouderen. De rest van het voertuig blijft bruikbaar voor de gehele levensduur van een auto – dat wil zeggen 18 jaar en meer.

Het ingenieuze idee erachter: terwijl de klassieke autobouwers het moment waarop carrosserie en chassis samenkomen (‘huwelijk’) het hoogtepunt beschouwen van elke fabriekstour, zijn skateboards en pods van de "Snap" slechts tijdelijke metgezellen , die op hun beurt weer dag en nacht samen zijn. Veelzijdige pods – zoals voor passagiersvervoer, levering van pakketten, of een weekendje uit met het hele gezin kunnen worden gebruikt op het chassis dat op dat moment beschikbaar is. De pods kunnen ook stationair worden gebruikt – bijvoorbeeld als tijdelijk kantoor in het hart van de stad.
En de skateboards? Na een aantal jaren van intensief gebruik worden ze volledig gerecycled, omdat ze het einde van hun levensduur hebben bereikt. Als gevolg daarvan ontwijken ze een dure en ingewikkelde hardware-upgrade.

Er zijn enkele grote partners en leveranciers bij de Snap betrokken, zoals Dekra, Ernst en Young, Harman, NXP Semiconductors en ZF. (Henny Hemmes)