Slimme auto’s halen hun informatie uit camera’s, sensoren, Lidar (Light Detection and Ranging) en navigatiesystemen. Als auto A ook gebruik kan maken van de informatie van auto B, die 300 meter verderop rijdt, kan hij verder ‘vooruit kijken’ en dus beter anticiperen.

Daarom is aan de École Polytechnique Federale de Lausanne software ontwikkeld die de informatie van verschillende auto’s kan koppelen en delen. Hiermee wordt bijvoorbeeld inhalen veiliger.  

Het kan ook met een domme auto

En het mooiste is: eigenlijk heb je niet eens een slimme auto nodig. Na uitgebreide tests met simulatoren, hebben professor Alcherio Martinoli en Phd-student Milos Vasic twee gewone auto’s uitgerust met Mobileye camera’s een GPS-systeem, een router voor de wifi, een computer met de software, en een batterij. "Met dit ‘off-the-shelf’ gereedschap, werden ze al behoorlijk slim", aldus Martinoli.

Voor de exacte plaatsbepaling was echter nog wel wat extra’s nodig. Namelijk Lidar en een extreem goed plaatsbepalingssysteem. "De auto’s moeten exact weten waar ze zich bevinden, ten opzichte van de omgeving en ten opzichte van elkaar. Dat moet realtime gecommuniceerd worden en de marge is nihil. Want als de auto’s beiden dezelfde voetganger detecteren maar de deze informatie komt met een klein verschil bij de software aan, kan die het interpreteren als twee voetgangers. Met alle gevolgen van dien", licht Vasic toe.

Tot nu toe werkt het systeem met twee auto’s, maar het doel is natuurlijk om grotere netwerken te creëren. Ook is het systeem niet alleen geschikt om de verkeersveiligheid te vergroten, maar ook om routes te bepalen, energie te besparen, en files te voorkomen.