‘Robutt’ imiteert menselijk zitvlak in duurzaamheidstests voor stoelen

Ford beschikt sinds kort over een robot die specifiek is bedoeld om het zitvlak te simuleren van bestuurders en passagiers die in- en uitstappen.

'Robutt' imiteert menselijk zitvlak in duurzaamheidstests voor stoelen

Ingenieurs hebben aan de hand van drukpunten een ‘zitpatroon’ vastgesteld. Op basis van deze gegevens kunnen zij met de zitvlakrobot ‘Robutt’ de meest voorkomende bewegingen imiteren en zo materialen op slijtage testen.

"Zodra we voor het eerst instappen, geeft de stoel een indruk van comfort en kwaliteit", zegt ingenieur Svenja Fröhlich, duurzaamheidsspecialist op het Europese hoofdkantoor van Ford in Keulen. "Vroeger gebruikten we pneumatische cilinders die alleen maar op en neer gingen. Dankzij Robutt kunnen we nu het echte menselijke gedrag op dit vlak tot in detail kopiëren."

Robutt, gebaseerd op een middelgroot mannelijk postuur, is gebruikt om voor de nieuwe Fiesta in slechts drie weken een gebruiksduur van tien jaar te simuleren. Dit komt overeen met 25 000 keer gaan zitten en weer uitstappen. De nieuwe test wordt nu geleidelijk in gebruik genomen voor alle Ford-modellen in Europa.

 

 

 

‘Robutt’ imiteert menselijk zitvlak in duurzaamheidstests voor stoelen - Automobielmanagement.nl

‘Robutt’ imiteert menselijk zitvlak in duurzaamheidstests voor stoelen

Ford beschikt sinds kort over een robot die specifiek is bedoeld om het zitvlak te simuleren van bestuurders en passagiers die in- en uitstappen.

'Robutt' imiteert menselijk zitvlak in duurzaamheidstests voor stoelen

Ingenieurs hebben aan de hand van drukpunten een ‘zitpatroon’ vastgesteld. Op basis van deze gegevens kunnen zij met de zitvlakrobot ‘Robutt’ de meest voorkomende bewegingen imiteren en zo materialen op slijtage testen.

"Zodra we voor het eerst instappen, geeft de stoel een indruk van comfort en kwaliteit", zegt ingenieur Svenja Fröhlich, duurzaamheidsspecialist op het Europese hoofdkantoor van Ford in Keulen. "Vroeger gebruikten we pneumatische cilinders die alleen maar op en neer gingen. Dankzij Robutt kunnen we nu het echte menselijke gedrag op dit vlak tot in detail kopiëren."

Robutt, gebaseerd op een middelgroot mannelijk postuur, is gebruikt om voor de nieuwe Fiesta in slechts drie weken een gebruiksduur van tien jaar te simuleren. Dit komt overeen met 25 000 keer gaan zitten en weer uitstappen. De nieuwe test wordt nu geleidelijk in gebruik genomen voor alle Ford-modellen in Europa.