Kia toont nieuwe generatie Separated Sound Zone technologie

Kia presenteert de nieuwste generatie Separated Sound Zone (SSZ) technologie. Met deze technologie kunnen inzittenden naar hun eigen muziek luisteren en hoort bijvoorbeeld alleen de bestuurder waarschuwingssignalen. Bijzonder daarbij is dat er geen koptelefoon vereist is, zodat de ‘sociale ruimte’ in de auto intact blijft.

ssz

De SSZ-technologie creëert en stuurt akoestische velden in de auto, zodat elke inzittende geluiden kan horen die een ander niet hoort. De vele luidsprekers in de auto bevatten technologie om de sterkte van geluidsgolven te verminderen of te verhogen. Dit zorgt ervoor dat verschillende geluiden op de zitplaats in de auto elkaar niet ‘overlappen’. Dit werkt op dezelfde wijze als de inmiddels bekende ruisonderdrukkingssystemen (noise cancellation), maar dan zonder koptelefoons.

In een voertuig met SSZ-technologie hoef je alleen je smartphone via Bluetooth te verbinden om muziek te luisteren, zonder dat je hinder ondervindt van de muziek die andere passagiers luisteren. SSZ maakt het bovendien mogelijk om handsfree telefoongesprekken te ‘isoleren’, zodat niemand anders kan meeluisteren of hinder ondervindt.

De SSZ-technologie is sinds 2014 in ontwikkeling en naar verwachting binnen twee jaar gereed voor serieproductie.

 

Kia toont nieuwe generatie Separated Sound Zone technologie - Automobielmanagement.nl

Kia toont nieuwe generatie Separated Sound Zone technologie

Kia presenteert de nieuwste generatie Separated Sound Zone (SSZ) technologie. Met deze technologie kunnen inzittenden naar hun eigen muziek luisteren en hoort bijvoorbeeld alleen de bestuurder waarschuwingssignalen. Bijzonder daarbij is dat er geen koptelefoon vereist is, zodat de ‘sociale ruimte’ in de auto intact blijft.

ssz

De SSZ-technologie creëert en stuurt akoestische velden in de auto, zodat elke inzittende geluiden kan horen die een ander niet hoort. De vele luidsprekers in de auto bevatten technologie om de sterkte van geluidsgolven te verminderen of te verhogen. Dit zorgt ervoor dat verschillende geluiden op de zitplaats in de auto elkaar niet ‘overlappen’. Dit werkt op dezelfde wijze als de inmiddels bekende ruisonderdrukkingssystemen (noise cancellation), maar dan zonder koptelefoons.

In een voertuig met SSZ-technologie hoef je alleen je smartphone via Bluetooth te verbinden om muziek te luisteren, zonder dat je hinder ondervindt van de muziek die andere passagiers luisteren. SSZ maakt het bovendien mogelijk om handsfree telefoongesprekken te ‘isoleren’, zodat niemand anders kan meeluisteren of hinder ondervindt.

De SSZ-technologie is sinds 2014 in ontwikkeling en naar verwachting binnen twee jaar gereed voor serieproductie.