In het geval van VW heeft dit ecosysteem de naam Volkswagen We. "Daarmee zijn consumenten in staat de Volkswagen-beleving te combineren met hun digitale leefwereld. We moedigen externe partijen daarbij aan om met hun eigen toepassingen bij te dragen aan een sterke community", meldt het bedrijf in een verklaring.
Vanaf 2020 wordt het complete modelprogramma van Volkswagen connected. Dat betekent dat jaarlijks 5 miljoen nieuwe voertuigen onderdeel worden van het Internet of Things. Volkswagen streeft naar een ecosysteem, zo zegt het bedrijf, dat zo open en toegankelijk mogelijk is. Dat systeem maakt het bijvoorbeeld mogelijk dat Volkswagen gedurende de complete levenscyclus van het voertuig in contact blijft met de berijder.
Voor 2025 heeft het merk zich met Transform 2025+ ten doel gesteld ‘om een toonaangevende rol in de nieuwe auto-industrie te spelen, innovatieve mobiliteitsoplossingen op te zetten en marktleider op het gebied van e-mobility te worden.’ Volkswagen investeert circa 3,5 miljard euro in het digitaliseringsoffensief.