Alle auto’s uit deze groep zitten in ieder geval onder de sinds september vorig jaar geldende grenswaarde. Dat is vastgesteld tijdens metingen onder normale rij-omstandigheden, onderstreept de Europese autokoepel Acea.

Die organisatie testte rond de 270 nieuwe modellen met een dieselmotor op ‘real driving emissions’ ofwel RDE van vervuilende stoffen als stikstofoxide en kleine deeltjes. "RDE garandeert daarom dat de emissieniveaus die gemeten zijn tijdens laboratorium testen (WLTP) overeenkomen met die op de weg en dat de wettelijke grenswaarden niet worden overschreden tijdens het dagelijkse rijden," legt Acea uit.

Belangrijke rol 

Secretaris-generaal Erik Jonnaert: "Deze bevindingen bewijzen dat moderne dieselauto’s, in combinatie met het beleid rond vlootvernieuwing en met alternatieve aandrijvingen, een belangrijke rol zullen spelen om steden te helpen de doelen rond de luchtkwaliteit te halen. Dieselauto’s blijven belangrijk om de CO2-emissies op korte en middellange termijn omlaag te brengen, ondanks het feit dat alle fabrikanten het aanbod aan elektrische auto’s uitbreiden. Die fabrikanten hebben ook enorm geïnvesteerd om deze grote reductie in de stikstofoxide-uitstoot terug te dringen. We moeten stoppen met het in het verdomhoekje duwen van dieseltechnologie maar in plaats daarvan verschil maken tussen de oude dieselvloot en de nieuwste generatie auto’s."