Vertegenwoordigd waren zowel individuele grossiers als partijen die momenteel opereren onder de vlag van een organisatie. Inclusief degenen die verhinderd waren en daarom binnenkort individueel bezocht worden, is er volgens initiatiefnemer Paul Greijn voldoende fundament om op verder te bouwen. "Gezien de toeloop woensdag en donderdag en de aard van de gesprekken ben ik ervan overtuigd dat we Dyam in de lucht zullen krijgen." Nog vóór 1 januari moeten de afspraken met zowel leveranciers als grossiers op papier staan.

Dyam staat voor ‘Dynamic Aftermarket’ en wil Nederlandse grossiers automaterialen op een aantal fronten een betere propositie bieden dan bestaande partijen. Zo gaat de nieuwe inkoopcombinatie een lagere brutomarge hanteren (maximaal vijftien procent) dan gangbaar is. Die lagere marge hangt samen met het commitment dat deelnemers aangaan om minimaal 85 procent van hun inkoopomzet af te nemen bij Dyam-leveranciers. Door selectief te zijn in het aantal (A-)merken, denkt Greijn fabrikanten van onderdelen een groot volume te kunnen bieden, dat zich vertaalt in goede inkoopcondities voor de grossier.

Dyam put uit diverse wharehouses in de Benelux en Duitsland en ontsluit deze beschikbare voorraden via zijn portal langs digitale weg voor de aangesloten grossiers en garagebedrijven. Logistiek, bestel- en andere processen worden zo veel mogelijk geautomatiseerd. Zo kunnen grossiers realtime in de voorraad van leveranciers kijken en hun order rechtstreeks in ERP-systemen plaatsen. Bestellen per telefoon of fax zal niet mogelijk zijn.

Op dit moment is het basisportfolio van Dyam zo goed als klaar. In de komende periode vindt in nauw overleg met grossiers de finetuning plaats. Greijn omschrijft zichzelf als "meewerkend voorman" in een team dat, net als het concept zelf, lean & mean is. Behoudens een handvol vaste krachten op het gebied van supplychain/logistiek, databasesupport en finance zullen diensten waar noodzakelijk  extern worden ingehuurd.